واگذاری ۳۲هزار میلیارد تومان سهام دولتی به تعاونی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین حسینی نیا امروز در مراسم افتتاح شبکه زنجیره ای فروشگاه های تعاونی مصرف همیار در کشور، اظهار داشت: فرهنگ تعاون در ایران نهادینه شده و هم اکنون به ازای هر ۳  نفر ۱ نفر عضو تعاونی ها است؛ در حالی که این نسبت در جهان ۱ نفر به ازاء هر ۷ نفر است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افتتاح ۱۰۰۰طرح تعاونی در هفته تعاون، اظهار داشت: برای راه‌اندازی این تعاونی ها یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

حسینی نیا ادامه داد: هم اکنون ۱۸۰هزار تعاونی با ۴۳ میلیون نفر عضو در کشور فعال است که ۹۲ هزار تعاونی پس از ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی شکل گرفته است. از ۱۸۰ هزار تعاونی، ۸۴ هزار تعاونی تولیدی در کشور فعال است که ۴۷ درصد آنها در گرایش های صنعتی، معدنی و عمرانی و غیره فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد فعالیت بخش‌های کشاورزی و روستایی، ۲۰ درصد مسکن، ۸۰ درصد پسته و فرش دستباف و ۵۰ درصد فعالیت بخش حمل و نقل، توسط تعاونی ها صورت می گیرد.

به گفته حسینی نیا، هم اکنون ۳۰ درصد اقتصاد کشاورزی در بخش تعاون است و صادرات برخی از محصولات مانند پسته به صورت عام از طریق تعاونی ها انجام می شود. به صورت کلی ۳۲ درصد تعاونی های کشور تولیدی است و ۵۴ درصد فرصت های شغلی از طریق این تعاونی ها شکل گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه به حضور زنان در بخش تعاون اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۱۰ میلیون نفر از اعضای تعاونی ها را زنان تشکیل می دهند که ۲۳ درصد از اعضای هیئت مدیره و ۱۷ درصد کل اعضا را شامل می شوند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ایران یکی از کشورهای پیشرو در امر تعاون به شمار می رود که رشد جهشی آن نیز بعد از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ آغاز شده است. در دوره فعالیت دولت های نهم و دهم ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی به تعاونی ها واگذار شده است.

حسینی نیا میزان بودجه بخش تعاون را برای سال جاری ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: همچنین ۳۰ درصد از درآمد حاصل از واگذاری ها به توسعه بخش تعاون تخصیص می یابد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.