واگذاری ۵۰ محدوده اکتشافی به بخش خصوصی

۱۱م آذر ،

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی از واگذاری عملیات اکتشاف به بخش خصوصی در ۵۰ محدوده اکتشافی در صورت تامین بودجه‌ خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهروز برنا که در مراسم افتتاحیه‌ی سی و یکمین گردهمایی علوم زمین سخن می‌گفت دربارهٔ‌ی این واگذاری‌ها توضیح داد: هم اکنون ۱۲ محدوده را برای اکتشاف به مزایده گذاشته‌ایم که از این میان شش محدوده طلا در کردستان، ۲۲ تن ذخیره قطعی دارد و محدوده آن مربوط به ذخایر آهن و خاک‌های نادر است.

وی با اشاره به این که سازمان زمین‌شناسی ۱۲ محدوده را نیز در سالهای قبل به بخش خصوصی واگذار کرده است، خاطرنشان کرد: اکتشاف هر روز در دنیا سخت‌تر می‌شود و هزینه‌های آن بالاتر می‌رود. طی برنامه چهارم توسعه کشور تنها ۱۸۵ میلیارد تومان برای اکتشاف هزینه کرد که پاسخگوی نیاز این بخش نیست و هدف گذاری سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه اکتشافی به همت بخش خصوصی است.

برنا ادامه داد: هم اکنون ۲۱ هزار صنایع معدنی در کشور وجود دارد که همه‌ی آنها وابسته به اکتشاف مواد معدنی در کشور می باشند و به همین سبب بسیاری از روش‌های اکتشاف در کشور تغییر کرده و به سمت شیوه‌های نوین پیش رفته است. قرار بر این است که در برنامه پنجم توسعه ۴۲۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار بخش اکتشاف قرار گیرد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی با اشاره به این که رویکرد این معاونت، کشف معادن فلزی و غیر فلزی استراتژیک است، گفت: سازمان زمین شناسی به طور ویژه اکتشاف عناصر همراه سنگ‌های معدنی را در دستور کار دارد که بخش خصوصی نیز به این زمینه علاقمند است و اکتشافات خوبی نیز در آن داشته است.

به گفته برنا، ایران با هشت لایه اکتشافی و بیش از ۱۲ هزار محدوده‌ی امید بخش اکتشاف به تجهیزات روز حفاری مجهز نیست و در حالی که ترکیه سالانه ۴۵۰ هزار متر حفاری می‌کند میزان حفاری سالانه ایران تنها به ۱۵۰ هزار متر می‌رسد.

وی با تاکید بر این که فعالیت‌های حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی روز به روز افزایش پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: این سازمان شانزده مرکز در نقاط مختلف کشور دارد و نیازمندی‌ها سبب شده است که فعال باقی بماند چنان که ۱۰۰ مصوبه‌ای که دولت برای این سازمان در نظر گرفته بود، اجرایی شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.