وب پایگاه اینترنتی زبان اشاره راه‌اندازی شد

۲۲م آذر ، مهر- محققان آمریکایی می‌گویند وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده‌اند که زبان اشاره اصطلاحات تخصصی مورد استفاده در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی را برای دانشجویان ناشنوا و کم شنوا ارائه می‌کند.

این وب‌سایت که درواقع یک تریبون آزاد است، در دانشگاه واشنگتن آغاز شده و به اعضا جامعه ناشنوا و کم شنوا کمک می‌کند تا راهنمای خود را برای توسعه و تکامل واژه‌های علمی ایجاد کنند.

یک فرهنگ لغت علمی و فنی برای زبان اشاره آمریکایی موسوم به “واژگان اشاره علمی” از اواخر دهه ۱۹۶۰ وجود دارد، اما یک فرهنگ لغت نمی‌تواند شامل تازهترین اصطلاحات باشد و بسیاری از دانشجویان ناشنوا و کم شنوای تحصیل‌کرده نمی‌توانند اصطلاحات تخصصی نوین را در آن بیابند.

در این پروژه که با بودجه شرکت گوگل و بنیاد ملی علوم آمریکا انجام می‌شود، محققان دانشگاه واشنگتن پایگاه اینترنتی ASL-STEM را که یک گردهمایی آنلاین از اشاره‌‌ها است را در زمینه علوم، فناوری مهندسی و ریاضی راه‌اندازی کرده‌اند. این وب‌سایت آنلاین بسیار شبیه ویکیپدیا و فرهنگ لغت شهری است.

ریچارد لدنر استاد علوم رایانه و مهندسی دانشگاه واشنگتن گفت: هدف، داشتن مکانی است که همه این اشاره‌ها در آن وجود داشته باشد. تلاش نداریم تا در مورد اشاره‌های تازه تصمیم‌گیری کنیم بلکه فقط می‌خواهیم نشانه‌های دارای کاربرد صحیح را جمع‌آوری کنیم.

این پایگاه اینترنتی ۶ هزار و ۷۵۵ اصطلاح از کتاب‌های زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضی و علوم رایانه را با مدخل ویدیویی برای حدود ۲ هزار ۸۰۰ اصطلاح فهرست‌بندی می‌کند.

لدنر امیدوار است، وب پایگاه اینترنتی ASL-STEM Forum به دانشجویان ناشنوا کمک کند تا آنها دانشمند و مهندس شوند از این رو هرچه دانشجویان ناشنوا بیشتر وارد این زمینه‌ها شوند امیدوارانه‌تر در این پایگاه اینترنتی حضور یافته و این پایگاه اینترنتی را در طول زمان پایدار و مفید تر می‌کند.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.