وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری قاضی‌القضات افغانستان برای یک تاجر ایرانی

اردیبهشت ۱۴۰۳

همسر رحیم نقی‌زاده، تاجر ایرانی که حدود ۱۱ماه در زندان‌های افغانستان به سر می‌برد از کارشکنی بعضی اشخاص در اجرای حکم آزادی همسرش خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، جوادی‌فر، همسر این تاجر ایرانی دستگیر شده در افغانستان  گفت: ۲۰ روز پیش حکم برایت همسرم از اتهامات وارده شده به او صادر شد. اما طرف‌های پرونده همسرم با استفاده از اعمال نفوذ سعی کردن این حکم اجرا نشود و در حالی که قرار بود همسرم آزاد و به سفارت ایران در افغانستان تحویل داده شود با اعمال نفوذ شاکیان، قاضی‌القضات افغانستان درخواست ارائه ضمانت ۵۰۰ هزار دلاری برای حضور همسرم در دادگاه کرده است.

وی با بیان این که درخواست چنین ضمانتی با این مبلغ از یک تبعه خارجی در افغانستان غیرقانونی است اظهار کرد: متاسفانه با وجود تلاش‌های بسیار وزارت خارجه کشورمان و سفارت ایران در افغانستان برای آزادی همسرم و برایت از اتهامات وارد شده به او با کارشکنی و اعمال نفوذ طرف‌های پرونده در احکام قاضی آزادی همسرم با مشکل روبه‌رو شده است.

وی از مسوولان امر خواست تا در این باره با جدیت بیش‌تری برخورد کنند.

خبرنگار ایسنا مطلع شد درخواست ضمانت‌نامه ۵۰۰ هزار دلاری از این تاجر ایرانی که توسط قاضی‌القضات افغانستان مطرح شده غیرقانونی و خلاف عرف معمول است. این ضمانت‌نامه به منظور تضمین حضور رحیم نقی‌زاده تاجر ایرانی در دادگاه‌های بعدی است.

شایان ذکر است به نقل از همسر نقی‌زاده وی در حال حاضر در زندان پل چرخی به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، رحیم‌ نقی‌زاده، استاد دانشگاه و از صنعتگران ایرانی که رییس هیات مدیره یک شرکت سازنده ماشین‌آلات بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی است، مردادماه سال قبل برای عقد قرارداد با یک شرکت افغانی به افغانستان سفر کرد که ربوده شد.

بر اساس اظهارات وکیل مدافع مهندس نقی‌زاده در افغانستان، وی در تاریخ ۹۱/۰۵/۱۷ به دعوت فردی با نام جاوید برای عقد قرارداد به کابل سفر می‌کند و در هتل “نگین آسیای کابل” اقامت می‌کند. جاوید به بهانه مهمان‌نوازی، نقی‌زاده را به منزلش می‌برد و بعد از گرفتن پول‌ها و موبایل وی، نقی‌زاده را به مدت هشت روز در اتاقی زندانی می‌کند. جاوید سپس در تماسی با همسر نقی‌زاده برای آزادی وی درخواست ۳۰۰ هزار دلار می‌کند. هشت روز پس از گروگان‌گیری، هنگامی که جاوید قصد انتقال نقی‌زاده به ولایت غزنی را داشت، وی با فریاد کشیدن سبب جلب توجه همسایه‌ها می‌شود و پس از حضور پلیس، شخصی به‌ نام خالق‌داد اکبری که خود را از دوستان یک نماینده پارلمان افغانستان معرفی می‌کند، نقی‌زاده را متهم به فریبکاری کرده و از آن تاریخ این تبعه ایرانی در زندان به سر می‌برد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.