وجود دستگاه اندازه گیری “قند خون” برای بیماران دیابتی ضروری است

فروردین ۱۴۰۳

هر بیمار دیابتی یک دستگاه قند خون داشته باشد تا از تغییرات قند خون خود آگاه شود.

 به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص پزشکی اجتماعی گفت: خود مراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت بسیار مهم است به این معنی که هر فرد دیابتی باید پرستار و یا دکتر برای خودش باشد.

دکتر نوذر نخعی ادامه داد: رعایت دقیق دستورات دارویی و استفاده از دارو های پیشگیرانه با تجویز پزشک از جمله مواردی است که مبتلایان به دیابت باید مورد توجه قرار دهند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تغذیه بیماران دیابتی نیز کاملا تخصصی است و بیماران برای دریافت رژیم غذایی مناسب باید به کارشناسان و متخصصان تغذیه مراجعه کنند.

 وی انجام فعالیت های ورزشی برای بیماران دیابتی را ضروری دانست و گفت: این اشخاص باید علاوه بر اینکه از مصرف سیگار و قلیان اجتناب کنند، همچنین در معرض دود سیگار هم قرار نگیرند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده مصرف تریاک احتمال سکته قلبی و مغزی را در فرد افزایش می دهد بر خلاف دیدگاه عموم که اعتقاد دارند، تریاک می تواند از بروز این موارد در فرد جلوگیری کند، مصرف آن خطرناک است.

دکتر نخعی با پیشنهاد بر اینکه بیماران مبتلا به دیابت باید چربی خون و آلبومین ادرار را اندازه گیری کنند، اظهار کرد: فشار خون بالا در اشخاص دیابتی می تواند اثرات مخربی را داشته باشد.

وی پیشنهاد کرد: اشخاص برای اندازه گیری فشار خون بهتر است از دستگاه  اندازه گیری از نوع بازویی استفاده کنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی تأکید کرد: معاینه چشم بیماران دیابتی باید به صورت سالیانه باشد و با توجه به اینکه دیابت بر عدسی چشم بیماران تاثیر می گذارد و همچنین سبب خونریزی در چشم این اشخاص می گردد، این بیماران برای معاینه به متخصصان چشم که دارای تخصص فلوشیپ شبکیه می باشند، مراجعه کنند.

 وی، مراقبت از پاها و رعایت بهداشت دهان و دندان و تزریق واکسن آنفولانزا را از دیگر نکاتی دانست که باید بیماران مبتلا به دیابت مورد توجه قرار دهند.

 رژیم غذایی مبتلایان به دیابت با اشخاص سالم تفاوتی ندارد

براساس این گزارش؛ دکتر امین صالح پور متخصص تغذیه گفت: رژیم عذایی فرد مبتلا به دیابت و با اشخاص غیر دیابتی متفاوت نیست و تنها برای کنترل قند خون در این اشخاص باید به مقدار غذا و زمان مصرف توجه کرد.

 وی در ادامه گفت: مصرف غذا  و استرس های روزه مره زندگی از عوامل افزایش قند خون و  مصرف داروها و انجام فعالیت های بدنی از عوامل پایین آورنده قند خون به شمار می رود که فرد دیابتی باید بر این عوامل تعادل ایجاد کند تا زندگی عادی و طبیعی داشته باشد.

 وی بیان کرد: عمده ترین سهم غذایی در طول یک شبانه روز از خانواده نان و غلات است که اشخاص دیابتی باید برای مصرف، میزان و مقدار نان و غلات را با توجه به رژیم غذایی خود در نظر داشته باشند.

دکتر صالح پور گفت: بر اساس باور عموم گفته می گردد، برشته کردن نان، قند موجود در نان را کاهش می دهد در حالی که با انجام این کار، قند نان افزایش می یابد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: طولانی شدن مدت زمان طبغ غذا برای سلامتی اشخاص بویژه بیماران دیابتی مناسب نیست به عنوان مثال هرچه مدت زمان دم کشیدن برنج طولانی شود، میزان قند موجود در برنج نیز افزایش می یابد.

 وی پیشنهاد کرد: بیماران دیابتی سعی کنند همراه با برنج، سبزیجات و حبوبات را که دارای منبع فیبر می باشند، استفاده کنند.

دکتر صالح پور در مورد مصرف میوه ها در بیماران دیابتی، گفت: بیماران دیابتی که قند خونشان کنترل نشده است از مصرف خرما، انگور، انجیر، آناناس، گرمک، خربزه، طالبی، موز و انبه اجتناب کنند.

 وی گفت: میوه هایی همانند سیب، پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، خرمالو، هندوانه دارای قند متوسط می باشند بنابراین مصرف این میوه ها برای بیماران مبتلا به دیابت منعی ندارد.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف دو تا سه مرتبه تخم مرغ در هفته، استفاده از لبنیات کم چرب، مصرف گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز، مصرف سبزیجات از دیگر مواردی است که به بیماران دیابتی پیشنهاد می گردد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.