وجود سالانه ۳ الی ۶ هزار مرگ مغزی در کشور/ تنها ۴۰۰ اهدای عضو از مرگ های مغزی انجام می گردد

فروردین ۱۴۰۳

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سالانه ۳ الی ۶ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که تنها ۴۰۰ اهدای عضو از مرگ های مغزی انجام می گردد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، دکتر کتایون نجفی، مدیر کل اهدای عضو مسیح دانشوری در  نشست شورای سیاستگذاری معاونت صدای سازمان صدا و سیما با بیان این که در سال ۷۹ مرگ مغزی در کشور به تصویب رسیده ، افزود: در سال های قبل همچون سال ۸۴ آمار اهدای عضو بسیار کم بوده، از این رو آغاز کردیم به انجام فعالیت های فرهنگی و با همکاری سازمان صدا و سیما و رادیو سلامت سعی کردیم  تا دانش و آگاهی مردم را افزایش دهیم و خوشبختانه در این زمینه تا حدودی موفق عمل کرده ایم.

 وی با بیان اینکه درصد آمار رضایت خانواده ها به پیوند اعضای فرد مرگ مغزی شده از ۵ درصد در سال ۸۴ به ۳۲ درصد رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر پس از برگزاری جلسات تخصصی برای پزشکان در زمینه چگونگی رضایت گرفتن از خانواده ها توانستیم این آمار را به ۹۶٫۲ درصد برسانیم  که ۷۲درصد از رضایت خانواده ها برای پیوند اعضا زیر ۱۲ ساعت است.

وی با بیان اینکه خدا راه درمان بیماری ها را گذاشته است اظهار داشت: مغز مرده مواد سمی ترشح می کند که سبب می گردد بقیه سلول های بدن بمیرند، از این رو حداکثر زمانیکه می توان پیوند اعضای فرد مرگ مغزی را انجام داد، طی دو هفته است و هر چه زمان  بگذرد سلول های فرد از بین می رود و قابل پیوند نخواهد بود.

 نجفی با بیان اینکه ریه اولین عضوی است که از بین می رود ادامه داد: از این رو آمار پیوند ریه در کشور در سطح پایینی قرار دارد بنابراین خانواده ها می بایست برای پیوند اعضای فرد مرگ مغزی شده سریع تصمیم بگیرند.

 مدیر کل اهدای عضو مسیح دانشوری با بیان اینکه سالانه ۳ الی ۶  هزار مرگ مغزی در کشور داریم، گفت: از این تعداد ۴۰۰ اهدای عضو انجام می گردد  که طبق قانون در دیگر کشورها باید ۵۰ درصد اشخاص مرگ مغزی شده پیوند اعضا کنند یعنی چیزی بالغ بر ۲ الی ۴ هزار نفر در سال اما در کشور ما این گونه نیست.

وی در پایان اظهار داشت: با همکاری سازمان صدا و سیما و دیگر نهادها می توانیم در زمینه فرهنگ سازی پیوند اعضا در کشور گام های موثری برداریم./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.