وجود ۳ نرخ ارز در کشور سم مهلکی است

۳۰م دیماه ،

بینا- نائب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس وجود ۳ نرخ ارز در کشور را سم مهلکی دانست و گفت: باید با یک نرخ تعادلی شرایط را برای زندگی مردم تسهیل کنیم زیرا شرایط فعلی فرصتی است که می توان از آن به نفع خود استفاده و جهش اقتصادی را ایجاد کرد.
به گزارش بینا دکتر محمدرضا پور ابراهیمی نائب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس و عضو شورای عالی بورس در هشتمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری به ایسنا گفت: خوشبختانه در دوره تازه مجلس نهم نیروهای متخصصی از بازار سرمایه حضور دارند که می توانند موضوعات مرتبط با بازار سرمایه را بازگو و بررسی کنند.
وی افزود: تحریم ها و بی تدبیری بانک مرکزی اقتصاد کشور را وارد پروسه تازهی کرده است و در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که دولت چه سیاست ارزی را باید اتخاذ کند تا به تناسب رسیده و چشم انداز سیاست ارزی به عنوان نگاه بلندمدت در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه از سال ۸۰ و طی یک دوره ۱۰ ساله به سبب کنترل و اجتناب از تورم نرخ ارز ثابت نگه داشته شد که به نظر اشتباه بود،عنوان کرد:نوسان نرخ ارز هم بر قیمت کالاهای وارداتی به لحاظ واردکردن مواد اولیه و هم بر صادرات به سبب فروش محصول بر اساس نرخ ارز تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: با بررسی های انجام شده نرخ ارز در سال قبل باید در حدود ۱۸۰۰ تومان بود در حالی که با روش های کنترلی ۱۰۵۰ بود که همین تفاضل از قیمت ارز فنری ساخت که منتظر جهش بود.بنابراین فنر فشرده شده کنترل ارز همزمان با اعمال تحریم ها پرتاب شد که چنین بازتاب هایی هم در پی داشت.
وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با دو نوع تحریم مواجه است، تصریح کرد: تحریم خرید و فروش نفت و از طرف دیگر تحریم بانک مرکزی شرایط را بسیار سخت و جهش ارز را ایجاد کرد که البته از این فرصت به وجود آمده می توان به نحو مناسب استفاده کرد.
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه کاهش حجم واردات سبب افزایش تقاضای تولیدات داخلی می‌شود ، افزود: بدون نفت که مثل ارثیه پدری می ماند منافع درآمدی کشور بالانس می گردد. بهتر است یکبار و برای همیشه دندان استفاده از نفت و فروش آنرا بکشیم چون فروختن ارثیه پدری(نفت) هنر نیست.
وی تاکید کرد: در این توفیق اجباری که نصیب کشور شده باید به اصلاح ساختار در اقتصاد کشور بپردازیم که یکی از بهترین موارد برای این اصلاح ساختار استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی است در حالی که تا کنون این میزان تنها ۱۰ درصد بوده است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی در پایان به بسته پیشنهادی و طرح حمایت از تولید اشاره کرد و افزود: تحول نظام بانکی تا جایی که ظرفیت اقتصاد کشور را داشته باشد و بررسی مسایل و مشکلات بیمه و مالیاتی از موضوعاتی است که در حال بررسی آن هستیم.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.