وداع مازیار پرتو با سینما

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

مازیار پرتو، فیلمبردار قدیمی سینمای ایران روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه در آمریکا درگذشت.

به گزارش سرویس سینما هنرآنلاین/ مازیار پرتو فیلمبردار باسابقه سینما و تلویزیون ایران که در کارنامه هنری خود تدوین و کارگردانی سینما را نیز دارد روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در آمریکا دارفانی را وداع گفت.

مازیار پرتو که در سال‌های اخیر در آمریکا به سر می‌برد، فیلمبرداری بیش از ۵۰ فیلم سینمایی، تدوین ۱۵ فیلم و کارگردانی سه فیلم “گرگ بیزار”، “پخمه” و “مردان روزگار” را در کارنامه هنری خود دارد.

او همچنین در تلویزیون فیلمبرداری آثاری همچون “هزاردستان” زنده‌یاد علی حاتمی و “امام علی”داود میرباقری را بر عهده داشته است.

مازیار پرتو متولد ۲۲ آبانماه سال ۱۳۱۱ در تهران است. او از سینماگران سرشناس و برجسته سینمای ایران است و در بسیاری از آثار سینمایی مشاوره کارگردانان برجسته ایران به ویژه در کارهای اولین آنان بوده است.  مازیار پرتو آثار متعددی نیز در تدوین سینمایی دارد که در نوع خود تاثیرگذار و نشان دهنده تسلط ذاتی او در پرداخت ریتم و پیوستگی تصاویر می باشند.

او در فیلمبرداری روی دست مهارت داشت و آثاری که از او با این سبک وجود دارند جزو تصاویر ماندگار سینمای ایران می باشند. نورپردازی او در فیلمبرداری مبتنی بر احساس و به تصویر کشیدن پیچیدگی‌های حسی است.

در کارنامه هنری این فیلمبردار؛ آثار جاودانه سینما ایران، همچون “قیصر”،”آدم برفی”، “کفش‌های میرزا نوروز”، ” روز واقعه” و… به چشم می‌خورد. مازیار پرتو در آخرین روزهای حضورش در ایران مقابل دوربین مستند “قیصر ۴۰ سال بعد”، ساخته مسعود نجفی رفت و دربارهٔ این فیلم و خاطراتش سخن گفت.
 

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.