ورزش زیربنای درمان بیماری آرتروز است

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: اجرای تمرینات ورزشی در بیماران مبتلا به آرتروز سبب کاهش درد و بهبود حرکت و عملکرد مفاصل می گردد، زیرا ورزش پایه و زیر بنای درمان این بیماری محسوب می گردد.

دکتر سید احمد رئیس السادات روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در درمان بیماران مبتلا به آرتروز زانو ،کاهش وزن در اشخاص چاق، انجام ورزش های هوازی (آیروبیک)، ورزش های آبی و تمرینات مقاومتی و تقویتی کاملاً مفید و موثر است.

وی اظهارداشت : در آرتروز زانو، به سبب کم تحرکی ناشی از درد، قدرت عضلات اطراف زانو کاهش می یابد و از سوی دیگر کاهش قدرت عضلات سبب ایجاد و افزایش شدت آرتروز می گردد.

رییس السادات پیاده روی را از بهترین ورزش های هوازی نام برد و گفت: پیاده روی یکی از مناسب ترین ورزش ها در مبتلایان به آرتروز زانو است اما باید از حرکت روی سطوح شیب دار به ویژه به سمت پایین پرهیز شود.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که ورزش درمانی برای هر فرد متناسب با شرایط سنی و جسمی، بیماری های همراه (زمینه ای)، شدت آتروز ویافته های معاینات بالینی وی تجویز می گردد.

رییس السادات ادامه داد: ورزش های آبی به خصوص استفاده از آب گرم در بیمارانی که دارای اضافه وزن می باشند ویا به سبب درد نمی توانند بر روی زانوی وزنه بزنند مناسب تر است.

وی اضافه کرد:اگر ورزش به همراه کاهش وزن به خصوص بیشتر از ۵ درصد وزن بدن باشد (مثلا یک فرد ۸۰ کیلوگرمی، ۴ کیلوگرم کم کند)،تاثیر آن بسیار بیشتر از زمانی است که ورزش درمانی یا رژیم لاغری به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران یاد آور شد: مطالعات نشان داده اند که ورزش با شدت و دفعات بسیار اثرات مثبت آن افزایش نمی یابد بلکه حتی ممکن است سبب آسیب و تشدید آرتروز شود.

وی پیشنهاد کرد: انجام ورزش چه درخانه و چه به صورت گروهی باید تحت نظرمربی آموزش دیده انجام شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به آتروز علاوه بر اجرای تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات بویژه عضله چهار سر و نزدیک کننده های ران، باید تمرینات کششی نیز برای افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت و کنار ران و حتی تمرینات تعادلی را اجرا کنند.

به گفته وی استفاده از دوچرخه ثابت با ارتفاع بلند صندلی به سبب این که بخشی از وزن بیمار توسط صندلی دوچرخه تحمل می گردد و از فشار بر زانوها می کاهد برای همه اشخاص به ویژه در اشخاص چاق مبتلا به زانو درد مناسب تر است.

رییس السادات افزود: در مورد استفاده از وسایل ورزشی ثابت و تجهیزاتی است که قابلیت تنظیم براساس شرایط فیزیکی بیماران را ندارند ( مانند وسایل نصب شده در پارک ها ) باید توجه داشت که این لوازم در بعضی اشخاص به خصوص بیماران سالمند ممکن است آسیب رسان باشند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.