“ورسک”، پلی با قدمت ۷۷ ساله

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

پل ورسک از بزرگ‌ ترین پل‌های راه ‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک درشهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد و این پل از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید و در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از مرکز مدیریت راه های کشور، پل ورسک از بزرگ‌ ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک درشهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد و این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد و پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌کند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از،  پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می‌شود که در مهر ماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است و ورسک از جمله پل‌ های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

شایان ذکر است، این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، اول‌ وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت و همچنین در ۲۳ تیر ماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.

گفتنی است، این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران- ساری و تهران- گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند، همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می‌کنند.

لازم به ذکر است، امروزه پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی ایران نیز محسوب می‌گردد و همچنین نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.