ورشکستگی در یک قدمی صنعت تایر کشور، دوشنبه ۱ آبان ۹۱

این خبر امروز دوشنبه ۱ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر بازنشر گردیده است

ورشکستگی در یک قدمی صنعت تایر کشور

عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر با اعلام اینکه صنعت تایر کشور در آستانه ورشستگی قرار دارد،‌ گفت: عدم تخصیص ارز مرجع در کنار افزایش فشارهای سیاسی حاکم بر مسائل اقتصادی سبب شده فرآیند تولید برای واحدها و مجموعه های تولید نماینده تایر با ضرر و زیان همراه باشد.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو iبه نقل از موج مصطفی تنها با اعلام این مطلب،‌ افزود: هم اکنون بیشتر واحدهای صنعتی iبه منظور پرداختن بر امر تولید از ارز آزاد استفاده می نمایند، این در شرایطی است که تهیه ارز آزاد نیز در کشور مشکلات خاص خود را دارد.
به گفته وی، در حال حاضر ۷۰ درصد از نیاز بازار تایر در داخل کشور توسط تولید نمایندگان داخلی و مابقی از طریق صادرات از سایر کشورها تامین می گردد.
تنها با اعلام اینکه از سهم واردات تایر iبه سبب عدم دسترسی آسان iبه ارز دولتی و ارز آزاد کاسته شده است، اظهار داشت: تحریمات نتوانسته میزان صادرات را در این صنعت متاثر کند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با رد این مطلب که بسیاری از کامیون ها iبه سبب نبود تایر از حرکت ایستاده اند، اذعان داشت: افزایش نرخ ارز و نبود ارز مورد نیاز در نهایت سبب کاهش میزان صادرات و افزایش قیمت تایرهای وارداتی شده است اما این امر در حدی نبوده که منجر iبه از حرکت ایستادن کامیون ها شود.
وی یادآور شد: ۹۰ درصد واردات تایرهای خارجی در پنج ماه اول سال جاری iبه واسطه iبهره گیری از ارز مرجع صورت گرفته است در حالی که هم اکنون واردکنندگان تایر iبه منظور ادامه فعالیت برای تهیه ارز آزاد نیز با مشکل روبرو می باشند.
وی در ادامه iبه افزایش iبها های تولید در واحدها و مجموعه های تولیدکننده تایر در کشور اشاره نمود و ابراز داشت: هم اکنون قیمت مواد اولیه اصلی تایر از جمله کائوچو، ‌نخ و دوده با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو شده است و iبه دنبال آن نیز iبها نهایی تولید در این واحدها و مجموعه های صنعتی نیز افزایش یافته است.
تنها تاکید نمود: با توجه iبه اینکه هم اکنون قیمت همهی محصولات با افزایش روبرو شده بنابراین افزیش قیمت تایرهای داخلی و وارداتی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.
وی اضافه نمود: هم اکنون بسیاری از مجموعه های تولید نماینده تایر در کشور ترجیح می دهند، تولید تایر برای خودروهای سورای را جایگزین تولید تایر برای خودروهای سنگین نمایند.
تنها با اشاره iبه کاهش ۱۸ درصدی تولید تایر در واحدهای تولید نماینده داخلی در چهار ماه اول امسال، ادامه داد: میزان عرضه و تقاضا در کنار تاثیرات عدم تخصیص ارز مرجع، تعیین نماینده قیمت ها در بازار تایر شده است.
این مقام مسئول در ادامه عدم انتقال تکنولوژی و فن آوری پیشرفته در صنعت تایر کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه تکنولوژی صنعت تایر کشور متعلق iبه حدود نیم قرن پیش است و همین امر سبب شده این صنعت نتواند همگام با صنایع پیشرفته در سایر کشورها، ‌مسیر رشد و تعالی را طی کند.
عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر در پایان با اعلام اینکه در سال های اخیر طرح های توسعه ای صنعت تایر مورد حمایت واقع نشده است،‌ خاطرنشان نمود: عدم اعمال سیاست های حمایتی از طرح ها و پروژه های توسعه ای صنعت تایر در کنار نبود امکان استفاده از صندوق توسعه ملی در این صنعت، منجر iبه عقب ماندگی صنعت تایر کشور شده است.

دوشنبه ۱ آبان   ۷:۱

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.