ورود استنت‌های دارویی جذب شونده به کشور برای درمان گرفتگی‌های عروقی

getty0-155.jpg

رییس انجمن علمی آترواسکروز ایران از ورود تکنولوژی جدید استفاده از استنت‌های دارویی جذب شونده برای درمان انسداد رگ‌های قلبی طی دو تا سه ماه آینده به کشور، خبر داد و گفت: استنت‌های جدید علاوه بر آن که دارو را در محل آزاد می‌کنند، پس از سه ماه تا دو سال به تدریج جذب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مسعود قاسمی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری چهاردهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق ترتیب داده شده بود با بیان اینکه روش‌های نوین در درمان بیماری‌های متداول قلب و عروق برای متخصصان شرکت‌کننده در این همایش ارائه خواهد شد، اظهار کرد: تعویض دریچه‌های قلبی بدون جراحی باز، از جمله این روش است.

وی ادامه داد: در تکنولوژی تعویض دریچه‌های قلبی بدون باز کردن جداره قفسه سینه، دریچه از طریق کشاله ران وارد شده و در محل مورد نظر تعبیه می‌شود.

رییس انجمن علمی آترواسکروز ایران با بیان اینکه علاوه بر تعویض دریچه‌های قلبی بدون کمک جراحی، ترمیم دریچه میترال نیز از جمله جدیدترین روش‌هایی است که در دنیا و در حال حاضر به کار گرفته می‌شود، گفت: البته در رفع تنگی دریچه میترال از جمله موفق‌ترین کشورهای دنیا هستیم که بیش از یک دهه این عمل را در کشور برای بیماران خود انجام می‌دهیم.

قاسمی همچنین با اشاره به روش‌های نوین درمان بیماری‌های دریچه آئورت، اظهار کرد: برای تعویض دریچه آئورت، دو تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تکنیک اول دریچه را بر روی بالن سوار کرده، بالن جمع شده را از طریق شریان‌های کشاله‌ ران عبور داده و در محل قرار می‌دهند. با باز شدن بالن، دریچه نیز به روش خاصی تعبیه می‌شود.

وی افزود: در تکنیک جدیدتری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیگر از بالن استفاده نمی‌شود، بلکه وسیله جدیدی شبیه به استنت را از شریان‌های پا عبور می‌دهند و دریچه را به کمک آن در محل کار می‌گذارند.

رییس چهاردهمین کنگره علمی تازه‌های قلب و عروق ایران ضمن تاکید بر اینکه ورود روش‌های جدید درمان به معنای عدم استفاده از روش‌های پیشین نیست، اظهار کرد: اغلب روش‌های جدید امر درمان را برای بیمارانی که به روش‌های قدیمی‌تر پاسخ نمی‌دهند، آسان می‌کند و لزوما به معنای جایگزینی روش‌های پیشین نیست.

قاسمی همچنین به تکنیک آنژیوپلاستی با استنت‌های دارویی اشاره کرد و گفت: اکنون بهترین استنت‌ها که در درمان گرفتگی‌های عروقی و به منظور رفع انسداد رگ‌های قلبی به کار گرفته می‌شوند و بالاترین آمار مصرف را دارند، استنت‌های دارویی هستند.

وی از ورود استنت‌های دارویی جدید جذب شونده برای درمان انسداد رگ‌های قلبی خبر داد و گفت: استنت‌های جدید علاوه بر آنکه دارو را در محل آزاد می‌کنند، پس از سه ماه تا دو سال به تدریج جذب می‌شوند.

این فلوشیپ آنژیوپلاستی افزود: جنس این استنت‌ها از اسید لاکتیک بوده و برای بدن شناخته شده است. در حال حاضر چند مرکز دنیا تحقیقاتی در خصوص استنت‌های جدید انجام داده و آن را مورد استفاده قرار داده‌اند. امید است طی دو تا سه ماه آینده تکنولوژی استفاده از این نوع استنت‌ها نیز وارد ایران شده تا بتوانیم از آن در درمان برخی بیماران کمک بگیریم.

قاسمی همچنین به تحقیقات گسترده انجام شده در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماران مبتلا به آنفارکتوس حاد اشاره کرد و گفت: از حدود پنج سال پیش تحقیقاتی را در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیمارانی که مبتلا به آنفارکتوس حاد شده و مدت زمان زیادی از زمان سکته آنها می‌گذرد، آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین تحقیقاتی را در خصوص درمان نارسایی‌های عضله قلب به کمک سلول‌های بنیادی در حال انجام است. شاید بتوان در آینده نزدیک و با کامل شدن تحقیقات سلول‌های بنیادی را برای بیماران کاردیومیوپات که اغلب جوان هستند و در انتظار پیوند قلب به سر می‌برند، به کار برد. به گونه‌ای که زمان انجام پیوندشان به قدری عقب بیفتد و یا دیگر نیازی به انجام پیوند قلب نداشته باشند.

رییس انجمن علمی آترواسکروز ایران با بیان اینکه نتایج استفاده از سلول‌های بنیادی برای مبتلایان به آنفارکتوس حاد قلبی خوب بوده است، اظهار کرد: البته نمی‌توان از این روش توقع معجزه داشت.

قاسمی در ادامه به انجام تحقیقاتی در خصوص درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی و افرادی که دچار نارسایی‌های جنسی به دنبال اختلال خون‌رسانی در ارگان‌های تناسلی شده‌اند، اشاره و اظهار کرد: تکنیک به کار گرفته شده شبیه به درمان بیماری‌های قلبی و سلول‌های بنیادی است، اما محل تزریق این سلول‌ها تفاوت دارد.

به گفته رییس چهاردهمین کنگره علمی تازه‌های قلب و عروق، بخشی از دستاوردهای نوین حوزه قلب و عروق که به آنها اشاره شد، در خلال روزهای برگزاری کنگره مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

وی در پایان درباره علت شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در کشور،‌ اظهار کرد: علاوه بر اینکه جمعیت افزایش یافته و رو به گسترش است، طی یک دهه اخیر نیز امکانات تشخیصی پیشرفت داشته، روند سطح بیماری‌ها بهبود یافته و میزان آگاهی‌های اجتماعی و عمومی نسبت به مراجعه زودهنگام به پزشک بالا رفته است. البته نمی‌توان شیوه‌های غلط تغذیه و زندگی را نیز در شیوع بیماری‌های قلبی نادیده گرفت. باید توجه داشت که پیشگیری از بروز بیماری‌ها از دوران کودکی و از خانواده آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهاردهمین کنگره سالانه تازه‌های قلب و عروق از تاریخ ۲۸ تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری و در محل همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.