ورود خودرو به تهران بسیار بیشتر از ظرفیت است

عصر خودرو : معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پی یک بررسی اعلام کرد: به رغم هشدارهای مکرر مسئولان و کارشناسان حمل و نقل و ترافیک، روند فزآینده ورود خودرو به تهران همچنان ادامه دارد و تعداد خودروهایی که در این کلان شهر تردد دارند، بسیار بیشتر از ظرفیت شبکه معابر شهری است.

به نقل از ایسنا، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر اساس گزارش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران،اعلام کرد: توسعه روزافزون استفاده از خودروهای شخصی در پایتخت، باعث ایجاد مشکلاتی نظیر افزایش ترافیک و زمان صرف شده در جابه‌جایی‌ها، افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا و کمبود فضای پارک خودرو گردیده و بر سلامت روحی و جسمی شهروندان تأثیر منفی بر جای می‌گذارد.

استفاده از شیوه سنتی حمل‌ونقل غیر موتوری (دوچرخه و پیاده)، نه تنها این عوارض را به همراه ندارد بلکه موجب افزایش شادابی و سلامتی شهروندان می‌شود که در این میان دوچرخه به عنوان پاک‌ترین شیوه‌ حمل و نقل شهری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این گزارش می‌افزاید مسائل مرتبط با آلودگی هوا یکی از موضوعات اولویت‌دار در شهر تهران است و در این میان دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل پاک با توجه به شرایط رانندگی در تهران و آمار بالای تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن به ویژه در بین موتورسواران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در همین ارتباط سید جعفر هاشمی تشکری ـ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، دسترسی آسان، انجام هم‌زمان ورزش و تفریح، تأمین سلامت جسمی و روحی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را از مزایای فردی و آلایندگی کمتر، استفاده بهینه از فضای عمومی و تأمین عدالت اجتماعی را از مزایای جمعی توسعه دوچرخه‌سواری اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، امکان استفاده از دوچرخه در ترکیب باحمل و نقل عمومی، ارتقای ایمنی معابر و مزایای اقتصادی و زیست محیطی، از دیگر فواید گسترش دوچرخه‌سواری است.

وی با اشاره به کاربرد دوچرخه در حمل و نقل شهری در شهرهای پیشرفته دنیا افزود: امروزه پیاده‌سازی سیستم دوچرخه شهری در بسیاری از کلان شهرهای دنیا موجب کاهش مسائل و مشکلات ناشی از ترافیک شده و به عنوان بخشی از فرهنگ شهرنشینی مورد توجه مسئولان شهر و شهروندان قرار گرفته است.

تشکری با تأکید بر ضرورت توسعه این سیستم در پایتخت تصریح کرد: تاریخچه شهر تهران حاکی از این است که رشد سریع خودروها، فقدان ایمنی لازم برای دوچرخه‌سواری و کم ‌توجهی تاریخی به این وسیله در سطوح مختلف برنامه‌ریزی موجب حذف تدریجی دوچرخه که از دیرباز در فرهنگ شهرنشینی ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، در این کلان شهر شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به انجام طرح پایلوت دوچرخه‌سواری در منطقه ۸ و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه این طرح در سایر مناطق، خاطرنشان کرد: البته دوچرخه شهری نه به عنوان یک هدف بلکه به عنوان یک ابزار مفید و موثر برای حل بخشی از مسائل و مشکلات موجود قلمداد ‌شده و مدیریت شهری برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری و بهره‌گیری از این وسیله در کاهش ترافیک و افزایش سلامت جسمی و روحی شهروندان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کند.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.