ورود دادستانی و مجلس به موضوع “جایگزینی شربت به جای قرص متادون”

38-59.jpg

بنابر اظهارات یک درمانگر اعتیاد، جایگزینی شربت به جای قرص «متادون» سبب افزایش خرید و فروش قاچاق قرص‌های متادون هندی، ایتالیایی و آمریکایی شده، حتی قاچاق شربت نیز گسترش یافته و صدها مورد شربت قاچاق توسط مسئولان ضبط شده است که مدارکش نیز موجود است.

محمد جنتی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر ریزش چند ده هزار نفری معتادان در حال درمان در نتیجه جایگزینی شربت به جای قرص متادون، اظهار کرد: ۹۰۰ پزشک درمانگر اعتیاد از استان‌های مختلف درباره جایگزینی شربت با قرص متادون و ریزش بیماران به وزارت بهداشت نامه نوشته و هشدار داده‌اند اما وزارت بهداشت نسبت به این امور توجه نمی‌کند.

وی همچنین از برگزاری گردهمایی یک‌هزار پزشک مراکز ترک اعتیاد ظرف سه هفته آینده در تهران خبر داد تا در این نشست اقدامات جدی برای حل این مشکل بررسی شود.

این درمانگر اعتیاد همچنین معتقد است: نمی‌توان تخمین دقیقی از ریزش بیماران ارائه کرد، اما پیش بینی می‌شود حدود ۳۰ درصد بیماران هر مرکز ریزش داشتند و برخی از این آمارها توسط بسیاری از پزشکان درمانگر اعتیاد طی نامه به ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز منعکس شده است.

وی در ادامه با اشاره به تجربه جایگزینی‌های اجباری قرص با شربت متادون در منطقه ناتینگهام انگلستان و ماساچوست آمریکا گفت:‌ بر اساس این گزارش‌ها در پی این جایگزینی بیماران ریزش داشته‌اند و خرید و فروش غیرقانونی متادون افزایش یافته، قاچاق متادون بیشتر شده،‌ گرایش بیماران به مواد مخدر افزایش یافته و پرخاشگری و عوارض دیگر نیز بروز کرده است.

جنتی افزود: در پایان تمام این تحقیقات،‌ مجددا بیماران را به قرص بازگردانده‌اند و تمام مقالات این پژوهش‌ها موجود و در اختیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داده شده است.

این درمانگر اعتیاد در ادامه با تاکید بر وابستگی ذهنی بیماران معتاد به فرم و مدل قرص، عنوان کرد: در این زمینه مقالات متعددی منتشر و در کتاب مرجع روانپزشکی «کاپلان» نیز متن کاملی در این زمینه وجود دارد و این در حالیست که مسئولان وزارت بهداشت وابستگی ذهنی بیماران را رد می‌کنند.

جنتی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، اجرای آزمایشی چنین طرح هایی را در جمعیتی کوچک ضروری دانست، چرا که پس از بررسی نتایج چند ساله درباره توسعه یا عدم توسعه این طرح‌ها تصمیم گیری می‌شود، در حالی که وزارت بهداشت به طور دستوری سعی در حل این موضوع پزشکی داشته که عوارض آن مشخص شده است.

وی همچنین نسبت به مصرف متادون توسط کودکان و مسمومیت آنها با متادون نیز هشدار داد، چرا که مصرف متادون به خاطر شرایط هنجاری و حقوقی جامعه در زمینه اعتیاد،‌ مسئله‌ای است حساسیت برانگیز و بیماران به ناچار شربت متادون را در بطری‌های دیگر نظیر بطری نوشابه یا اکسپکتورانت جای می‌دهند تا توسط خانواده،‌ همکاران و دیگر افراد شناسایی نشود که این امر موجب خطر مصرف متادون توسط دیگر افراد بی‌اطلاع خانواده می‌شود.

جنتی تاکید کرد: لازم است شیوه‌های درمانی را با هنجارهای اجتماعی مطابقت دهیم.

این درمانگر اعتیاد در ادامه با اشاره به مصاحبه یکی از مسئولان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: وی به ضرر چند میلیارد تومانی کارخانجات تولید کننده شربت تریاک اشاره و عنوان کرده‌ است شربت تریاک به مصرف بیماران نمی‌رسد. خود این امر دلیل روشنی است که نشان می‌دهد بیماران ایرانی تمایلی به شربت ندارند. نه تنها در زمینه شربت متادون بلکه در زمان بروز دیگر بیماریها نظیر بیماریهای عفونی نیز اغلب بیماران ترجیح می‌دهند آمپول یا قرص دریافت کنند و میل به شربت در میان بیماران ایرانی بسیار پایین است.

جنتی اضافه کرد: نحوه مصرف شربت‌های دارویی در ایران هم چندان دقیق نیست، به عنوان مثال همچنان طریق مصرف را با قاشق چایخوری یا مرباخوری عنوان می‌کنند و کمتر از واحدهای دقیق مانند سی سی استفاده می‌شود. این موضوع احتمال مسمومیت را در اثر مصرف شربت متادون افزایش می‌دهد.

به گفته وی بر خلاف اظهارات مدیران وزارت بهداشت، طرح این وزارتخانه اساسا توجیه علمی نداشته و علیرغم ادعای مطرح شده در دیگر کشورها به این شکل اجرا نشده است و حتی در کشورهایی که موفق شده‌اند دو سوم بیماران را بر روی شربت متادون ببرند این اتفاق در پروژه‌ای پنج ساله و نه به صورت دستوری و غیر علمی رخ داده است.

این درمانگر اعتیاد در ادامه با اشاره به گزارش ریزش بیماران سازمان بهزیستی در زمینه مشکلات این طرح به عنوان یکی از متولیان درمان اعتیاد در کشور منتشر شده است عنوان کرد: وزیر کشور به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یعنی نهادی که قانونا مسئول سیاستگزاری در این حوزه است خواسته تا موضوع به صورت علمی دنبال شود.

جنتی افزود: همچنین ۹۰۰ پزشک درمانگر اعتیاد،‌ کارشناسان مرکز ملی و اساتید دانشگاه‌ها که در زمینه درمان اعتیاد تدریس می‌کنند به طور مکتوب ایرادات این طرح را اعلام کردند و همه اینها نشان از شکست خوردن این طرح با شیوه‌ای که اجرا می‌شود، دارد، اما مسئولان وزارت بهداشت همچنان به شیوه خود ادامه می‌دهند.

این پژوهشگر اعتیاد در ادامه عنوان کرد: انتظار می‌رود مجلس و دادستانی کشور به طور جدی درباره این موضوع ورود کرده و دلایل وزارت بهداشت را در این زمینه بررسی کنند.

این درمانگر اعتیاد همچنین هشدار داد که این طرح باعث ریزش وسیع بیماران، تعطیلی مراکز و شکست درمان اعتیاد در کشور می‌شود چرا که هم اکنون نیز نشانه‌های آن اشکار است و محصول این طرح را آسیب بیماران، بیکاری تعداد زیادی پزشک و درمانگر اعتیاد، ۱۲ هزار پرستار و روانشناس حوزه درمان اعتیاد دانست.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.