ورود سوخت هواپیما به سبد تجارت نفت/ ایران ۲٫۶میلیون تن سوخت صادر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران و کاهش صادرات نفت خام ایران به مشتریان خارجی، صادرات فرآورده‌های نفتی در ۳ سال گذشته با افزایش قابل توجه ای روبرو بوده است.

بر این اساس، سبد تجارت فرآورده‌های نفتی ایران با بهره برداری از طرح‌‎های جدید توسعه، بهینه سازی و بهبود فرآیند در پالایشگاه‌های موجود نفت متنوع تر شده است به طوری که در سه سال گذشته فرآورده‌های نفتی جدیدی همچون سوخت هواپیما، بنزین، گازوئیل و نفت سفید به سبد صادراتی ایران افزوده شده است.

 

آمارهای رسمی وزارت نفت حاکی از آن است که در حدفاصل سال ۱۳۸۹ تا تابستان سال جاری در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار تن انواع فرآورده های نفتی به بازارهای جهانی توسط ایران صادر شده است.

 

در این مدت ۱ میلیون و ۵۸۵ هزار تن نفتای سبک ایران به کشورهای مختلف آسیایی، حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر شده است.

 

در این مدت نزدیک به ۹۰۰ هزار تن گازوئیل توسط نفتکش‌های جاده پیما و کشتی های نفتکش به برخی از کشورهای همسایه و سایر کشورهای متقاضی در شرق آسیا صادر شده است.

 

صادرات ۸۱۰۰ تن گازمایع، بیش از ۱۷۷ هزار تن بنزین، ۷۶۷ تن سوخت هواپیما و بیش از ۱۲۵هزار تن نفت سفید از دیگر دستاوردهای صادراتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است.

 

علاوه بر صادرات مستقیم فرآورده های مختلف نفتی به کشورهای مختلف جهان، از سال ۱۳۸۹ تاکنون سوآپ فرآوره‌های نفتی همچون بنزین، گازمایع و نفت کشوره از کشورهای حاشیه دریای خزر و برخی از کشورهای همسایه انجام شده است.

 

از اینرو از ۳ سال گذشته تاکنون حدود ۷۵ هزار تن گاز مایع از مسیر ایران به بازارهای جهانی سوآپ شده است همچنین در این مدت حدود ۱۲۰هزار تن نفت کوره و بیش از ۱۶هزار تن بنزین از کشورهای مختلف سوآپ شده است.

 

علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی پیشتر در گفتگو با مهر با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران از ۵۵ میلیون لیتر به مرز ۷۰ میلیون لیتر افزایش یابد، گفته بود: بر این اساس در نیمه دوم سال جاری امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در روز فراهم می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.