ورود عنان به دمشق: آیا طرح کناره گیری از قدرت ، امروز روی میز اسد خواهد بود ؟

خبرگزاری آریا- نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه ، وارد دمشق ، پایتخت این کشور شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، “احمد فوزی” سخنگوی نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه اعلام کرد ” کوفی عنان ” ، دیروز (یکشنبه) در تلاش برای حل وفصل بحران سوریه و گفت وگو با “بشار اسد” رییس جمهوری این کشور وارد دمشق شد.
این درحالی است که جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه گفته بود، عنان امروز (دوشنبه) به دمشق می رود.
این سومین سفر عنان به سوریه با هدف حل وفصل بحران این کشور است.
بنابر این گزارش کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، برای مذاکره با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه وارد دمشق شده است.
بر اساس گزارش‌ها طرح شش ماده‌ای کوفی عنان برای برقراری صلح و پایان دادن به خشونت‌ها محور اصلی گفت‌وگوهای دو طرف در سوریه خواهد بود.
عنان افزون بر طرح صلح پیشنهادیش، احتمالا نقشه راه انتقال قدرت سیاسی در سوریه را نیز در مذاکرات خود مد نظر خواهد داشت.
مفاد این نقشه راه یک هفته پیش از نشست “دوستان سوریه” از سوی کوفی عنان و بعد از نشست او با نمایندگان کشورهای حاضر در ژنو منتشر شد.
این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که پیش از این کوفی عنان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند به شکست طرح خود در سوریه اذعان کرده بود.
عنان در این گفت وگو تصریح کرد : بحران سوریه از شانزده ماه پیش و تلاش وی برای حل وفصل این بحران از سیزده ماه پیش آغاز شده و در این زمینه ، تلاش های زیادی انجام داده است اما متاسفانه این تلاش ها به نتیجه نرسید.
مصاحبه عنان با روزنامه لوموند یک روز پس از برگزاری نشست به اصطلاح “دوستان سوریه ” در پاریس با حضور بیش از صدد کشور عربی وغربی که خواستار تحریم دمشق شده بودند و عنان از شرکت در آن خودداری کرد ، صورت گرفت.
عنان با اشاره به نقش روسیه در ناکامی هر گونه اقدام بین المللی ضد دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، باید ایران در مذاکرات مربوط به سوریه حضور داشته باشد .
نشست به اصطلاح ” دوستان سوریه “، روز جمعه در پاریس برگزار شد.
گفته می شود در طرح عنان روند انتقال قدرت در سوریه و چگونگی انجام آن از طریق تشکیل یک دولت انتقالی گنجانده شده است.
در طرح کوفی عنان مستقیماً اشاره ای به سرنوشت سیاسی بشار اسد ، رئیس جمهوری سوریه نشده ولی تاکید شده است کسانی که حضورشان در دولت انتقالی می تواند اعتبار دولت وحدت ملی را به مخاطره اندازد و یا راه را بر دمکراسی ببندد نباید در این دولت حضور داشته باشند .
کوفی عنان در شرایطی در دمشق با بشار اسد مذاکره خواهد کرد که رییس جمهور سوریه تاکید کرده است، همه موظفیم با تمام توان در برابر چالش ملی موجود در کشور مقابله کنیم.
 “بشار اسد” رییس جمهور سوریه در گفتگو با شبکه ARD آلمان با اشاره به حمایت مردمی از نظام این کشور اعلام کرد،سوریه در یک چالش ملی قرار گرفته و همه موظفیم با تمام توان از کشور و ملت خود دفاع کنیم.
بشاراسد با بیان اینکه آمریکا آگاهانه به خشونت ها در سوریه دامن می زند و با تروریست ها همکاری می کند، گفت، آمریکا برای دامن زدن به خشونتها در این کشور به هر نحوی با ارسال سلاح ، پول و یا با حمایت های سیاسی در مجامع بین المللی از تروریست ها حمایت میکند.
رییس جمهور سوریه افزود، شورشیان و مخالفان نظام این کشور را گروهکهای تروریستی موسوم به القاعده ، اشخاص یاغی به اضافه برخی افراطییون و تندرو های جنایتکار که جمعی از آنها مواد مخدر از اروپا به منطقه خلیج فارس قاچاق می کنند، تشکیل میدهند .
بشار اسد با اشاره به بازداشت بسیاری از شورشیان که از خارج هدایت می شوند تصریح کرد، اولویت اول سوریه در وضعیت کنونی که از حمایت گسترده مردمی نیز برخوردار است، دفاع از کشور در مقابل تروریست ها است و این وظیفه و هدف اصلی ما است .
رییس دولت سوریه با اعلام آمادگی برای مذاکره با مخالفان و شورشیانی که سلاح خود را زمین می گذارند اظهار کرد، این دولت درهای مذاکره را روی هیچ کس نبسته و قرار گرفتن در مسیر گفتگوها را بهترین گزینه راهبردی برای برون رفت از بحران کنوی کشور می داند و مبارزه نظامی به عنوان آخرین اولیت سوریه برای رویارویی با چالش ها و تروریستها خواهد بود.
بشار اسد با تاکید بر حمایت خود از طرح “کوفی عنان” نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برای برقراری صلح و آرامش در این کشور خاطر نشان کرد، حمایت سیاسی از تروریست ها در سوریه از سوی جبهه غربی – عربی از جمله آمریکا ، عربستان ، قطر و ترکیه را بزرگترین مانع طرح عنان است .
رییس جمهور سوریه همچنین از مخالفان خارج از کشور درطرح دولت ملی انتقالی سوریه خواست تا به مقررات و قوانین کشور پایبند باشند،دراقدامات جنایتکارانه شرکت نکند واز ناتو ودیگر کشورها درخواست حمله به سوریه را مطرح نکنند.
بشار اسد در پایان گفتگوی خود با شبکه ARD آلمان با ارائه چشم اندازی از آینده سوریه،گفت: در هر مقطع از زمان با همکاری ملت برای قرار گرفتن سوریه در مسیر رشد و شکوفایی تلاش خواهیم کرد و در سایه امنیت به دنبال اقتصاد و وضعیت بهتر در کشور هستیم که بدون آرامش و فضای امن رویای آینده بهتر دست یافتنی نخواهد بود. لازم به ذکر است که روز شنبه رزمایش نیروهای زمینی، دریایی و هوایی سوریه با هدف آزمایش آمادگی رزمی و میزان توانمندی اجرای ماموریت در وضعیت جنگی برگزار شد. برخی از کارشناسان نظامی برگزاری رزمایش ارتش سوریه را ، هشداری به دشمنان این کشور می دانند تا از آمادگی توان دفاعی سوریه در مقابله با متجاوزان خارجی آگاه شوند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.