ورود ۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به سبد سوخت ایران

ورود ۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به سبد سوخت ایران

یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز عملیات راه‌اندازی بزرگترین طرح بنزین سازی ایران خبر داد و اعلام کرد: تا مرداد ماه امسال ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ اتحادیه اروپا بیش از ۸ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

به نقل از مهر،

رشید سیدیان امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت راه اندازی بزرگترین واحد بنزین سازی ایران، گفت: در حال حاضر تمامی مراحل ساختمان و نصب طرح آر.اف.سی.سی پالایشگاه امام خمینی شازند به پایان رسیده است.

مجری طرح توسعه پالایشگاه شازند در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با تاکید بر اینکه پیش از راه‌اندازی واحد بنزین سازی این پالایشگاه نفت باید ابتدا واحد آر.سی.دی به عنوان پیش نیاز واحد بنزین سازی در مدار بهره برداری قرار بگیرد، تصریح کرد: به‌طور همزمان عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی دو واحد فرآیندی آغاز شده است.

 

این مقام مسئول ظرفیت تولید بنزین واحد آر.اف.سی.سی پالایشگاه نفت شازند را بیش از هشت میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین افزایش عدد اکتان و بهبود کیفیت بنزین تولیدی معادل استاندارد یورو ۵ اتحادیه اروپا از دیگر مزیت‌های این واحد پیچیده فرآیندی است.

 

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه زمان بندی واحد آر.سی.دی تا اوایل مرداد ماه سالجاری به طور کامل راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: پس از دو هفته فعالیت آزمایشی واحد آر.سی.دی، بهره برداری از واحد اصلی بنزین سازی پالایشگاه آغاز خواهد شد.

 

سیدیان با یادآوری اینکه تاکنون واحد اصلی تقطیر پالایشگاه با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه پالایش نفت در مدار بهره بردایر قرار گرفته است، بیان کرد: علاوه بر این تاکنون واحد اکتان افزایی با ظرفیت تولید ۳ میلیون لیتر بنزین و واحد ایزومریزاسیون با ظرفیت ۱٫۹ میلیون لیتر بنزین راه اندازی شده است.

 

مجری طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند همچنین از بهره برداری واحد تصفیه نفت سفید این واحد پالایشگاهی خبر داد و اعلام کرد: با افتتاح این طرح امکان تولید همزمان روزانه پنج میلیون لیتر نفت سفید کم گوگرد و یا سوخت هواپیما با استاندارد یورو تولید می شود.

 

این مقام مسئول حجم سرمایه‌گذاری نهایی در این طرح پالایشگاهی را بیش از ۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی گوگرد، گازمایع و پروپیلن به منظور ارسال محموله‌های نفتی به مبادی صادراتی از مهمترین دلایل افزایش حجم سرمایه‌گذاری در این طرح پالایشگاهی بیش از مصوبه اولیه طرح بوده است.

 

به گزارش مهر، یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند راه‌اندازی نخستین طرح پتروپالایشگاهی ایران است و این کارخانه جدید از ظرفیت تولید روزانه هفت هزار و ۵۰۰ بشکه پروپیلن برخوردار است.
 
افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه هم یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح پالایشگاهی کشور است ضمن آنکه در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی‌های این پروژه پالایشگاهی به شمار می‌رود.
 
با اجرای کامل این مگاپروژه نفتی ظرفیت تولید گازمایع به ۳٫۶ میلیون لیتر، پروپیلن به ۱٫۲ میلیون لیتر و نفت سفید به ۶ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

شنبه ۱۳ خرداد   ۱۴:۲۵

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.