وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی برای تبدیل ارز به ریال با بانک مرکزی هماهنگی کنند

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در ادامه بررسی لایحه بودجه سال کل کشور، دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی را مکلف کردند با توجه به شاخص‌های بخش کشاورزی هر شهرستان، عملیات آب و خاک و آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی دارای آب تامین شده را از محل اعتبارت برنامه راهبری ساماندهی اراضی کشاورزی به نسبت تا ۸۵ درصد سهم دولت و حداقل ۱۵ درصد سهم بهره‌برداران اجرا کند.

همچنین با تصویب نمایندگان مجلس جزء (ق) ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اصلاح شد که براساس آن، بانک‌های عامل باید اسناد مربوط به اراضی کشاورزان و اسناد عادی اراضی محل اجرای طرح‌های کشاورزی و صنایع وابسته به آن و اسناد منازل روستایی را به عنوان وثیقه وام‌های بخش کشاورزی و وام‌های پرداختی به روستاییان پپذیرند.

نمایندگان در عین حال به دولت اجازه دادند برای تامین پیش پرداخت ریالی طرح‌هایی که از منابع تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) استفاده‌ می‌کنند با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرایی نسبت به جابجایی اعتبارت طرح‌های تملک داریی‌های سرمایه‌ای اقدام کند.

براساس این مصوبه،‌ استفاده از تسهیلات خارجی (فاینانس) از سوی شورای اقتصاد براساس مفاد ماده ۸۲ قانون برنامه پنجم توسعه به طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی اختصاص می یابد.

نمایندگان مجلس همچنین در بررسی ردیف دیگری از بخش هزینه‌ای لایحه بودجه مصوب کردند، اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی برای تسویه بدهی‌های معوق خود به بانک های عامل مراجعه نکنند، به هیات مدیره بانک ها اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات، برای مطالبات بیش از ۵ میلیارد ریال خود از سایر اموال منقول و غیرمنقول آنان مازاد بر وثایق تحویلی به بانک‌ها با حکم مراجع قضایی اقدام کنند.

سیام*۹۱۲۱*۲۰۲۳**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۳۰۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.