وزارت امور خارجه نروژ را متقاعد کند/ دانشجویان ایرانی حق دادخواهی دارند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک حقوقدان گفت: با توجه به اینکه دولت نروژ پس از پذیرش دانشجویان ایرانی اقدام به اخراج آنها کرده است، برای دانشجویان ایرانی حقوق مکتسبه ایجاد شده و لذا آنها در مقابل تضییع حقشان حق دادخواهی دارند.

“مسعود البرزی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اقدام نروژ در اخراج دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل از این کشور اظهار داشت:  طبق تعهداتی که هر کشور و نظام سیاسی نسبت به اتباع خود دارد و بر اساس مصالح و منافع ملی خود، به سیاست‌گذاری می‌پردازد، اما چنانچه سیاست در پیش گرفته یک کشور در تعارض با حقوق سایر کشورها باشد برای کشوی که حق آن تضییع شده، حق دادخواهی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت نروژ پس از پذیرش دانشجویان ایرانی اقدام به اخراج آنها کرده است، برای دانشجویان ایرانی حقوق مکتسبه  ایجاد شده و لذا آنها در مقابل تضییع حقشان حق دادخواهی دارند.
 
البرزی تصریح کرد: اقدام دولت نروژ در اخراج دانشجویان ایرانی نه تنها مغایر با اولیات ملاحظات انسانی است، بلکه با حقوق و قواعد پذیرفته شده بین‌المللی نیز در تعارض است و طبق اسناد بین‌المللی مراجع قضایی باید به این مهم رسیدگی کنند چرا که حقوق بین‌الملل در این راستا فاقد ضمانت اجرایی است.
 
این حقوقدان در پایان با اشاره به اینکه گفته شده دستگاه دیپلماسی باید پاسخگوی اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ باشد، خاطرنشان کرد: حمایت دیپلماتیک برای احقاق حقوق اتباع کشور انجام می‌شود و لذا امیدواریم وزارت خارجه از طریق مذاکره طرف مقابل را برای تجدیدنظر در تصمیم خود متقاعد کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.