وزارت بهداشت توپ زیرمیزی پزشکان را به زمین بیمه‌ها انداخت

۳۱فروردین۱۳،

وزارت بهداشت توپ زیرمیزی پزشکان را به زمین بیمه‌ها انداخت

وزارت بهداشت توپ زیرمیزی پزشکان را به زمین بیمه‌ها انداخت

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: در اکثر کشورهای پیشرفته ارتباط مالی پزشک با بیمار فقط از طریق بیمه‌هاست و پزشک اصلاً حق ندارد با بیمار دربارهٔ پول حرف بزند اما در کشور ما به سبب ضعف بیمه‌ها شاهد تخلف ۲ تا ۵ درصد پزشکان هستیم.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، سجاد رضوی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما با موضوع زیرمیزی افزود: عوامل متعددی در ایجاد مسئله زیرمیزی در کشور ما دخیل است و نمی‌توان فرد یا اداره خاصی را مقصر دانست، وزارت بهداشت هم در کنار سایر ارگانها مثل نظام پزشکی و تعزیرات مسئولیت دارد البته واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی هم در این زمینه تأثیر دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم سهم وزارت بهداشت در پدیده زیرمیزی چند درصد است اما باید ببینیم وزارت بهداشت برای کنترل این پدیده چقدر اختیار و امکانات دارد. با این حال در بسیاری از شهرستانها به سبب عملکرد مناسب دانشگاه علوم پزشکی توانسته‌ایم این قضیه را کنترل کنیم و حتی در بعضی استانها این پدیده از بین رفته است.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: برای برخورد را پدیده زیرمیزی از نظر قانونی هم مشکلاتی وجود دارد، تعدد مراکز تصمیم گیری، متناسب نبودن جرم با جریمه و گاهی سختی به دست آوردن مدارک مستند که گرفتن پول اضافه را تأیید کند، از جمله این مشکلات است.

رضوی ادامه داد:‌ نحوه برخورد با پزشکان متخلف این است که یا مأموران نظارت بر درمان دانشگاهها یا بازرسی دانشگاهها به صورت مستقیم با بررسی پرونده بیماران موارد تخلف را شناسایی کنند یا مردم شکایت می‌کنند، راه مهم شکایت مردم نیز تماس با شماره ۱۴۹۰ وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت نیز متناسب با نوع و میزان تخلف با آن برخورد می‌کند یا آن را به تعزیرات معرفی می‌کند.

وی گفت: متأسفانه در تعزیرات گاهی میزان جریمه‌ای که برای یک مبلغ کلان زیرمیزی تعیین می‌شود با میزان جرم تناسب ندارد و ما با جرایم ۱۶ هزار تومانی تا ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومانی مواجه می‌شویم که به هیچوجه بازدارنده نیست. در مواردی نیز جرم و زیرمیزی در مطب انجام می‌شود و عمل در بیمارستان، به این ترتیب مسئولان فنی بیمارستان اصلاً از موضوع با خبر نمی‌شوند که با آن برخورد کنند.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت افزود: در دنیا برای برخورد با این پدیده رابطه مالی بین پزشک با بیمار را به طور کلی ممنوع کرده‌اند و این مسئولیت به عهده بیمه به عنوان وکیل بیمار است که با پزشک چانه زنی کند و اگر مشخص شود که پزشکی تخلف کرده است، برای همیشه در آن ایالت یا حتی کشور نمی‌تواند طبابت کند.

رضوی ادامه داد:‌ این طور نیست که وزارت بهداشت برای حل مسئله زیرمیزی دغدغه نداشته باشد، در بعضی دانشگاههای علوم پزشکی مثل شهید بهشتی و یزد برخورد جدی با این پدیده به وجود آمده است و از هر راهی تلاش می‌کنیم که راه گرفتن زیرمیزی را ببندیم اما ارگانهای دیگری هم در این زمینه مسئولیت دارند.

وی گفت: یکی از سازمانهای مهم در این حوزه بیمه‌ها می باشند که اگر قوی عمل کنند و مداقع حقوق بیمارانشان باشند بخش عمده این مشکل حل می‌شود اما متأسفانه بیمه‌های ما صندوقی عمل می‌کنند و خودشان را وکیل بیمارانشان نمی‌دانند که بخواهند از حقوق آنها دفاع کنند در صورتی که اگر بیمه‌های قوی داشته باشیم می توانیم به طور کلی رابطه پزشک با بیمار را حذف کنیم و برای همیشه به این مسئله زشت و غیر اخلاقی پایان دهیم.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.