وزارت خارجه سوریه از بیانیه پایانی اجلاس ژنو استقبال کرد

نمایندگان پنج کشور شورای امنیت سازمان ملل، کویت، عراق، ترکیه، قطر و دبیران کل سازمان ملل و اتحادیه عرب و رئیس سایست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه گذشته نشست یک روزه درباره یافتن راه حل برای بحران سوریه در ژنو برگزار کردند.

در اظهارات این مسئول سوری که روز چهارشنبه منتشر شد و نسخه ای از آن به دفتر ایرنا در دمشق نمابر شد، همچنین از بند بیانیه پایانی نشست ژنو در خصوص ضرورت خلع سلاح گروه های مسلح و خودداری از نظامی کردن وضعیت، حمایت از غیر نظامیان و پیگیری فرایند سیاسی توسط سوری ها و با مشارکت همه سوری های داخل کشور که برای آرمان های به حق ملت سوریه اهتمام می ورزند، با تکیه بر گفت و گوی میان سوری ها و شرکت همه گروه ها و اقشار مردم این کشور استقبال شده است.

در ادامه اظهارات مسئول وزارت خارجه سوریه که به نام وی اشاره نشده، آمده است: سوریه از تاکید بر ادامه فعالیت نهادهای دولتی و کادر با تجربه آن به منظور برپایی دولتی دمکراتیک با شرکت احزاب و بر اساس رقابت عادلانه و مساوی در انتخابات و بدون تبعیض که در قانون اساسی سوریه نیز آمده است، استقبال می کند.

در اظهارات این مسئول آمده است که سوریه بارها امادگی خود را برای گفت و گوی فراگیر ملی با شرکت همه طیف ها به منظور پایان دادن به بحران و تعیین نقشه راه این کشور با تکیه بر اینکه ملت سوریه تنها تصمیم گیرنده آینده خود باشد، اعلام کرده است.

در بخش دیگری از اظهارات این مسئول سوری ابراز امیدواری شده است که کشورهای شرکت کننده در نشست ژنو صادقانه برای حل سیاسی بحران سوریه و پایان دادن به خشونت و توقف حمایت مالی و تسلیحاتی و اعطای اماکن امن به گروه های مسلح اقدام کنند.

این مسئول وزارت خارجه سوریه همچنین پایبندی این کشورها به طرح شش بندی ‘کوفی عنان’ فرستاده سازمان ملل برای حل بحران سوریه و تشویق برخی طرف های مخالف سوری به ترک توهمات خود و حضور در گفت و گوی ملی فراگیر برای تحقق امنیت و ثبات سوریه را خواستار شده است.

به نوشته این مسئول سوری کشور متبوعش همچنان به طرح عنان و ادامه همکاری با او و هیات اعزامی سازمان ملل به سوریه بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و تفاهمنامه امضا شده بین دولت و این سازمان و یادداشت های مبادله شده بین دو طرف پایبند است.

این مسئول سوری در عین حال برخی از نقاط بیانیه پایانی نشست ژنو را مبهم و نیازمند توضیح خواند و تاکید کرد: مادامی که ملت سوریه تنها تصمیم گیرنده تعیین آینده خود بدون دخالت خارجی است، دیگر مسائل در پشت میز مذاکره قابل گفت و گو خواهد بود.

وی ضمن قدردانی از مواضع روسیه و چین و همچنین کوفی عنان در نشست ژنو و انسجام آنها با اصول منشور سازمان ملل که به تاکید این نشست بر راه حل سیاسی بحران سوریه منجر شد، اظهار داشت که سوریه به گفته های برخی شرکت کنندگان (وزیران خارجه امریکا، فرانسه و انگلیس) در جعل عمدی نتایج نشست ژنو و تلاش آنها برای تشدید خشونت و ناکام کردن ماموریت هیات بین المللی توجه نمی کند.

به گفته این مسئول سوری اظهارات این افراد بخشی از بحران محسوب می شود و به یافتن راه حل از طریق گفت و گوی فراگیر ملی کمک نمی کند.

خاورم**۱۴۳۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۴۸۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.