وزارت راه و شهرسازی صندوق پیشرفت حمل و نقل ایجاد می کند

۲۱فروردین۱۳،

به گزارش ایرنا، ˈعلیرضا محفوظیˈ روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرکل تازه راه و شهرسازی خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: تمام نقدینگی تامین شده برای صندوق پیشرفت حمل و نقل برای توسعه حمل و نقل هزینه می گردد.

وی سبب راه اندازی این صندوق را مشکلات اعتباری و کم بودن اعتبار عمومی و عمرانی اختصاصی به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت راه و توسعه حمل و نقل عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال جاری میزان اعتبار پیشنهادی در لایحه بودجه دولت برای وزارت راه و شهرسازی در بخش عمرانی ۴۲ هزار میلیارد ریال است که این اعتبار به نسبت نیاز وزارتخانه ناچیز است.

محفوظی افزود: هم اکنون وزارت راه و شهرسازی بابت ساخت و سازهای انجام شده در بخش راه و حمل و نقل ۴۲ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکار است که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه راه و شهرسازی، با این بودجه تنها می توان مطالبات پیمانکاران را تسویه کرد.

وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی برای شبکه راه، راه آهن، فرودگاه و توسعه حمل و نقل سالانه دست کم به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

معاون امور مجلس وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون این وزارت برای اتمام طرح های در دست اجرا در بخش راه شامل ۵۰ هزار کیلومتر راه اصلی، روستایی و راه آهن به ۷۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: اکنون در سطح کشور ۴۵ هزار کیلومتر راه ساخته شده و ۵۰ هزار کیلومتر نیز در دست اجراست و تامین اعتبار این طرح ها از محل بودجه عمومی دولت که به صورت سالانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد، امکانپذیر نیست.

محفوظی افزود: ما برای رفع مشکل مالی این بخش و توسعه راه و حمل و نقل، صندوق پیشرفت حمل و نقل را پیشنهاد دادیم که در صورت تصویب در شورای عالی پول و اعتبار با نقدینگی این صندوق فعالیت وزارت راه و شهرسازی در بخش عمرانی انجام می گردد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن از فروش سهام، اوراق مشارکت، طرح ای.تی.سی (فروش تابلوهای تبلیغاتی کنار جاده)، بی.او.تی (تامین بودجه ساخت از اعتبار بخش خصوصی و دریافت آن از طریق عوارض) و توانمندی مالی بخش خصوصی استفاده می گردد.

وی اجرای ال.سی داخلی و تامین اعتبار ریالی صندوق توسعه ملی را از دیگر راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای غلبه بر مشکلات ملی در اجرای پروژه ها عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به ساخت مسکن در دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم سالانه ۵/۱ میلیون واحد مسکونی مهر در شهرها و روستاهای کشور ساخته شده است.

محفوظی افزود: دولت برای ساخت مسکن مهر در استان های کشور از توانمندی بخش خصوصی سود برد و در این بخش تجریه خوبی عاید کشور شده است.

در این نشست ضمن قدردانی از ˈعطاءالله قادریˈ مدیرکل سابق راه و شهرسازی خراسان شمالی، ˈعلی اصغر بدیعی مقدمˈ به عنوان مدیرکل تازه راه و شهرسازی این استان معرفی شد. ک/۲

۲۷۱۲/۶۲۶

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.