وزارت نفت برای اجرای طرحهای بهینه سازی با بخش خصوصی قرارداد می بندد

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، ‘محسن خجسته مهر’ افزود: روش ارزیابی، انتخاب شرکت های خدمات انرژی برای اجرای پروژه های بهینه سازی به زودی نهایی و فهرست آنها پس از بررسی تایید صلاحیت و رتبه بندی در معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای معرفی به شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت از سوی وزارت نفت اعلام می شود.

وی اظهار داشت: شرکت های بخش خصوصی متقاضی اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت نفت در حال معرفی خود به معاونت راهبردی ریاست جمهوری هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: پیش نویس دستور عمل اجرای تبصره ۲ ماده ۱۳۴ قانون اساسی با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت و نیرو و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و همکاری دستگاه های زیرمجموعه تهیه و تدوین و از سوی هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد.

خجسته مهر ادامه داد: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه، به دستگاه های اجرایی اجازه داده شده است برای انجام پروژه های بهینه سازی انرژی از محل صرفه جویی ناشی از کاهش مصرف انرژی با بخش های خصوصی و تعاونی قرارداد ببندند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: رویه اجرایی این دستورعمل در سطح وزارت نفت از تیر ماه امسال ، از سوی وزیر نفت ابلاغ شد و بر اساس برنامه زمان بندی تهیه قراردادهای همسان خدمات انرژی، تدوین روش ارزیابی، انتخاب و تهیه فهرست شرکت های خدمات انرژی واجد صلاحیت در سطح وزارت نفت در اسرع وقت انجام می شود.

وی افزود: واحدهای زیرمجموعه وزارت نفت نیز نسبت به ارسال فهرست و مشخصات پروژه های صرفه جویی انرژی به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اقدام و آن شرکت فهرست پروژه های دسته بندی شده را به این معاونت باید ارسال کند تا نسبت به اولویت بندی و تایید پروژه ها و صدور مجور عقد قرارداد واحد ها با شرکت های خدمات انرژی دارای صلاحیت اقدام شود.

خجسته مهر درباره مزایای شکل گیری شرکت های خدمات انرژی (ESCO) در کشور گفت: ارتقای دانش فنی و مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت، نهادینه شدن فرآیند بهینه سازی انرژی، کاهش آلایندگی ناشی از مصرف غیربهینه انرژی در محیط زیست، افزایش میزان سطح اشتغال دراقتصاد ملی با استفاده از سرمایه های در حال اتلاف انرژی از مزایای شکل گیری این شرکت ها است.

این مقام مسئول افزایش منافع ملی ناشی از کاهش مصرف انرژی و کسب درآمدهای ارزی ناشی از صادرات انواع سوخت و یا کاهش واردات انواع حامل های انرژی را از دیگر مزایایی گسترش شرکت های خدمات انرژی در کشور برشمرد.

براساس این گزارش، شرکت های خدمات انرژی، شرکت های هستند که خدمات حرفه ای مدیریت انرژی را برای مصرف کنندگان انرژی تامین و از محل صرفه جویی حاصله در کارخانه یا مجموعه ساختمانی درآمد خود را کسب می کنند.

بنابراین، پس از اجرای طرح های بهینه سازی، آن شرکت از محل قسمتی از درآمد حاصل از صرفه جویی انرژی (تا مدت زمان مشخص که در قرارداد قید شده)، هزینه های متقبل شده و سود خود را دریافت می کند و پس از آن همه درآمد حاصل از صرفه جویی انرژی متعلق به کارفرما است.

شرکت های خدمات انرژی بیش از ۴۰ سال است که در دنیا رونق گرفته و شرکت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند. فعالیت شرکت هایی همچون شرکت خدمات انرژی در آمریکا از دهه ۱۹۷۰ و در چین از سال ۱۹۹۷آغاز شد و حجم بازار این شرکت ها در سال ۲۰۰۸ در کشورهای آمریکا و چین به ترتیب به چهار میلیارد دلار و حدود ۱٫۶ میلیارد دلار رسید.

همگام با گسترش فعالیت شرکت های خدمات انرژی در سال ۲۰۱۱ ، در ایالات متحده آمریکا ۴۰ شرکت، در جمهوری خلق چین ۴۵۴ شرکت و در ژاپن ۱۲۱ شرکت فعال شدند.

با توجه به وجود پتانسیل بالای صرفه جویی در بخش های صنعت و ساختمان در کشور ترکیه، تکمیل قوانین موجود برای توسعه مدل کسب و کار شرکت های خدمات انرژی در حال انجام است، از سوی دیگر در روسیه نیز به دلیل بالا بودن شدت مصرف انرژی، پتانسیل بالایی برای اجرای طرح های صرفه جویی انرژی از سوی شرکت های خدمات انرژی در این کشور وجود دارد.

اقتصام**۹۱۸۶ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۷۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.