وزنه برداری قهرمانی جهان / مولایی با اقتدار نایب قهرمان دنیا شد

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > دیگر ورزشها – آخرین وزنه بردار تیم ملی ایران در رقابتهای جهانی با شایستگی عنوان نایب قهرمانی دنیا را به دست آورد. عنوانی که حتی مدال طلای دوضرب را برای او به همراه داشت.

محمدرضا آخوندی / وروتسواف لهستان؛ آخرین روز و آخرین دسته از هشتادمین دوره رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جهان در لهستان بود. رقابتهایی که چه در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ و چه در سالهای ۲۰۱۰ تا همین سال پیش در بازیهای المپیک لندن، قهرمان بلامنازع آن بود؛ اما در رقابتهای سال جاری شرایط کمی متفاوت بود. در رقابتهای امسال نه از قهرمان المپیک و قهرمان دور پیش رقابتها در سال ۲۰۱۱ (سلیمی) خبری بود و نه از نایب قهرمان این دو رقابت( انوشیروانی). با این وجود در عوض «روسلان آلبگوف»، نفر سوم جهان و المپیک از روسیه و آمده بود و در طرف مقابل یعنی ایران بهادر مولایی را به صحنه رقابتها رهسپار کرده بود.

** یکضرب مدال نقره
پیش از آغاز رقابت و با مشخص شدن وزنه های انتخابی در حرکت یکضرب و دوضرب، معلوم بود که رقابت سختی بین این دو وزنه بردار خواهد بود. مولایی که قهرمان جوانان جهان است، کار بسیار دشواری را برای نگه داشتن عنوان قهرمانی برای ایران پیش رو داشت و در عوض آلبگوف با تمام قوا آمده بود تا از این فرصت رویایی استفاده کند و مدال طلای جهان را به خود اختصاص دهد. در ابتدا مولایی وزنه ۱۹۵ کیلوگرم را برای آغاز یکضرب انتخاب کرده بود و آلبگوف وزنه ۲۰۰ کیلوکرمی را. البته در کنار مولایی، «آرتم اوداچین» اوکراینی و «الکسی لوچف» هم بودند که وزنه های ۱۹۵ کیلوگرم را برای آغاز انتخاب کرده بودند. به هرحال شرایط برای رسیدن به مدال بسیار سخت و دشوار بود و همچون سالهای قبل نمی توانستیم نماینده خود را به عنوان قهرمان محسوب کنیم.
از مجموع ۱۱ وزنه بردار شرکت کننده، شش وزنه بردار کارشان در یکضرب به اتما رسیده بود که نوبت به گروه پیشتاز رسید. حالا تنها رقابت بین پنج وزنه بردار دیگر باقی مانده بود. دو نفر از روسیه، یک ایرانی، یک بلاروسی و دیگری از اوکراین.
وقتی نوبت به این اشخاص رسید، لوچف وزه ۱۹۵ کیلوگرمی را به ۱۹۱ و اوداچین همین رکورد را به ۱۹۳ تغییر دادند و بدین ترتیب از گروه آنهایی که به دنبال مدال بودند، کمی عقب افتادند.
چیزی به پایان رقابت نمانده بود و پیش از آغاز رقابت مولایی، هفت وزنه بردار به طور کامل کارشان در یکضرب به پایان رسیده بود و اوداچین در آستانه حذف از رقابتها بود.
مولایی در حرکت اول بای مهار وزنه ۱۹۵ کیلوگرمی آمد. با دوبنده قرمز و تی شرتی سرمه ای. به روی تخته آمد و فریادی کشید. صدای باقری شنیده می شد. خم شد و وزنه را گرفت. با سرعت و قدرت وزنه را بالای سر پرتاب کرد و ایستاد. براحتی هرچه تمام تر. سه چراغ سفید گرفت و پله ها را به سرعت پائین رفت. رفت تا برای دومین حرکت وزنه ۲۰۰ کیلوگرم را انتخاب کند.
پس از او اوداچین کهنه کار که روزی با رضازاده وزنه می زد به روی تخته آمد و در مهار همین وزنه ناکام ماند تا با شکست رقابتها را ترک کند.
حالا رقابت اصلی بین دو وزنه بردار روس، مولایی و وزنه بردار بلاروسی باقی مانده بود. آلبگوف نیز حرکت اول خود در یکضرب را با رکورد ۱۹۷ کیلوگرم آغاز کرد و پس از آن، مولایی برای بالای سر بردن وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی به روی تخته آمد. همان هیبت پیشین را داشت. با فریادی آمد و پت وزنه خم شد و دستانش را قفل کرد. فریاد می کشید. هم او و هم رضازاده. با قدرت وزنه را گرفت و بلند کرد. بالای سر برد و با قدرت ایستاد. حالا او نشان داد که آمده تا پرچم فوق سنگینها در ایران باقی بماند. بلافاصله پس از مولایی، لوچف همین وزنه را زد تا با وزن بدن بهتر در مکانی بالاتر از مولایی قرار گیرد. حالا در حرکت بعدی مولایی هرچه در چنته داشت، به روی صحنه نشان می داد.
مولایی در سومین حضورش بر روی تخته رقابتهای جهانی بزرگسالان، برای مهار وزنه ۲۰۳ کیلوگرمی روی تخته آمد و در مهار آن همانند سه حرکت قبل موفق بود. حالا پیشتاز رقابت بود. مدالش حتمی بود. اگر هم آلبگوف وزنه ای سنگین تر بلند نمی کرد، طلایی می شد، اما آلبگوف با رسیدن به رکورد ۲۰۹ در یکضرب به مدال طلا رسید و مولایی با ۲۰۳ کیلوگرم دوم شد. حالا باید در انتظار رقابتهای دوضرب می بودیم.

** دوضرب مدال
رقابت در حرکت دوضرب هم نشان می داد باید مدت بسیاری منتظر ماند تا نوبت شانسهای مدال این دسته برسد. در ابتدا وزنه برداران با رکوردهایی حدود ۲۲۰ کیلوگرم آغاز کردند که چندان رکورد قابل توجهی برای حرکت دوضرب این دسته محسوب نمی شود. کم کم که رقابتها پیش رفت، وزنه ها نیز سنگین تر شد. به قدری سنگین که وقتی وزنه برداران دوباره وزنه ها را به روی تخته می افکندند، تخته کمی جابجا می شد.
هشت وزنه بردار از میان ۱۱ نفر کارشان در دوضرب پایان یافته بود و حالا اگر مولایی در مهار اولین حرکت دوضرب موفق می بود، سکوی مجموعش قطعی می شد. او برای اولین بار در دوضرب، برای مهار وزنه ۲۴۱ کیلوگرم به روی تخته آمد. همانند همان وزنه های یک شرب. کمی تمرکز گرفت و پشت وزنه رفت. رضازاده با فریادی بلند او را راهنمایی می کرد. حالا اگراو این وزنه را می زد، دیگر غمی نبود، حالا او روی سکوی جهانی جای داشت، اما باید جایگاهش مشخص می شد. او با قدرت وزنه را به روی سینه کشید و آن را بالای سر برد. وزنه سنگینی بود، اما با قدرت نگه داشت و بالای سر برد. سه چراغ سفید نتیجه این حرکت او بود. او برای حرکت دوم، وزنه ۲۴۵ کیلوگرم را انتخاب کرد، درحالیکه آلبگوف پیش از آن در مهار وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی موفق بود. به یک باره وزنه بهادر مولایی تغییر کرد. حالا دومی او قطعی بود و مهار این وزنه می توانست، مدال طلا را هم برای او و ایران به ارمغان بیاورد.
وزنه ۲۵۵ کیلوگرمی بود. به روی تخته آمد و دستش را به پودر آغشته کرد. رضازاده و باقری هر دو به ضربه دوم او تاکید می کردند. پشت وزنه رسید. دستش را قفل کرد و تمرکز گرفت. وزنه را با قدرت روی سینه برد. سخت بود، اما برد. از چهره اش معلوم بود برای بالی سر بردن، مصمم است. وزنه را بالای سر برد و ایستاد. هنوز پایش صاف نشده بود. همه در سالن فریاد می کشیدند و بالاخره ایستاد. ایستاد. همه تشویق می کردند. بسیار ها از ته دل تشویق می کردند و گویی او وزنه بردار کشورشان است. بهادر مولایی در کمال حیرت وزنه ۲۵۵ کیلوگرمی را بالای سر برده بود. وزنه ای بسیار سنگین. حال او قهرمان این رقابت بود. پرچم همچنان دست ایران است.
آلبگوف پس از او آمد و در بار اول در مهار همین وزنه ناکام بود، اما در بار دوم این وزنه را بالای سر نگه داشت تا همه رشته های ما را براحتی برای مدال طلا پنبه کند. حالا یک مسابقه جهانی وزنه برداری مانده بود و یک بهادر مولایی. وزنه ۲۶۱ کیلوگرم را انتخاب کرده بود. وزنه ای که بسیار سنگین که از عهده هر کسی برنمی آید. او با مهار این وزنه، قهرمان این رقابت می شد. همانند قبل دوباره آمد. دستش را دوباره قفل کرد. این آخرین بار بود. وزنه را کشید و به روی سینه برد. توان مها رآن را داشت، اما با سرعت بالای سر برد و درحالیکه دستش صاف شده بود، وزنه را انداخت. او در دوضرب با همان رکورد قبلی به مدال طلا رسید، اما در مجموع با رکورد ۴۵۸ کیلوگرم نایب قهرمان جهان شد.

۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.