وزن کم هنگام تولد خطر تخریب مفصل لگن در بزرگسالی را بیشتر می‌کند

گردآوری توسط گروه سلامت و پزشکی ممتاز نیوز

نوشته شده در تاریخ ۱۷/آبان/ – ۱۶:۳۷ و در حوزه های پزشکی – ۰ نظر

خبرگزاری : تحقیقات اخیر نشان داده است که تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد خطر شکستگی لگن در بزرگسالی را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز به نقل از نیویورک تایمز، پژوهشگران استرالیایی با بررسی سوابق سلامتی سه هزار و ۶۰۴ فرد شرکت کننده در یک تحقیق گسترده دریافتند که تولد زودرس، خطر شکستگی و تخریب مفصل لگن را دو برابر می‌کند. ۱۱۶ نفر از افراد شرکت کننده در این مطالعه به جایگزنی زانو و ۷۵ نفر به جایگزنی لگن به دلیل آرتروز  بعد از سن ۴۰ سالگی نیاز داشتند.

پژوهشگران بعد از کنترل کردن سن، جنسیت، شاخص توده بدن، میزان تحصیلات، فشار خون، فعالیت فیزیکی و سیگار کشیدن، دریافتند که تولد زودرس خطر جایگزینی لگن را دو برابر می‌کند. وزن کم هنگام تولد هم  خطر جایگزینی لگن را ۲۵۰ درصد افزایش می‌دهد. محققان هیچ ارتباطی میان این مسئله با جایگزنی زانو پیدا نکردند.

این مطالعه در مرکز مراقبت و تحقیقات آرتروز ( study is in Arthritis Care & Research) دانشگاه ملبورن انجام شده است.

دلایل وجود این ارتباط هنوز معلوم نیست اما شواهدی وجود دارد که کم‌وزن بودن در هنگام تولد و تولد زودرس ممکن است منجر به رشد غیر طبیعی لگن یا تراکم مواد معدنی در استخوان زیرین لگن بشود.

تحقیقات قبلی، تولد زودرس را به دیگر مشکلات در بزرگسالی شامل فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و بیماری‌های قلبی وعروقی مرتبط می‌ساخت. این اولین تحقیقی است که ارتباطی بین تولد زودرس و آرتروز را نشان داده است.

دکتر فلاویا سیکوتینی، استاد روماتولوژی دانشگاه موناش ملبورن که سرپرست نویسندگان این مقاله پژوهشی است، می‌گوید: «یافته‌ها هنوز به تایید نیاز دارند. در حال حاضر مدارک کافی وجود ندارد که باعث تغییر روش‌‌های درمانی شود، اما می‌دانیم که بیماری‌های مادرزادی لگن در کودکان ممکن است در آینده منجر به آرتروز شود. ممکن است در نهایت روش‌های ساده‌ای را  برای همه نوزادان زودرس معرفی کنیم،  مثل روش پوشک دوبل که در حال حاضر برای  مشکلات جدی دگرریختی مادرزادی لگن توصیه می‌شود.»

منبع: نیویورک تایمز
ترجمه: هانا حیدری

انتهای پیام/
 

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.