وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم: نظر همه محترم است

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا- محمد علی نجفی با سابقه ۹ ساله در آموزش و پرورش برنامه‌های خود را در ۱۳ محور  تدوین و تنظیم کرده است.

به گزارش  خبرگزاری آریا، دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب نام نجفی را در میان اسامی پیشنهادی خود به عنوان وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است و جلسات بررسی صلاحیت وزرای دولت یازدهم برای کسب رای اعتماد مجلس، از هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزرا و رییس جمهور آغاز می شود.

برای آشنایی بیشتر کاربران خبرگزاری آریا ، در زیر به زندگی نامه و سوابق وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم  می پردازیم :

زندگی نامه وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم

محمد علی نجفی وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم  متولد ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران است .

وی تحصیلات خود را در رشته ریاضی دانشگاه شریف گذراند و پس از آن برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از گذراندن دوره های کارشناسی ارشد به ایران بازگشت.

در سال ۶۷ وارد وزارت آموزش و پرورش شد و از سال ۶۸ که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور شد به عنوان وزیر معرفی شد و در سال ۷۲ و نیز به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کرد.

از مهم ترین اقدامات نجفی در دوره فعالیتش می توان به ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیر انتفاعی تغییر نظام آموزش به سمت واحدی و افزایش حقوق معلمان اشاره کرد.

از جمله سوابق محمد علی نجفی می توان به سمت های رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، معاون آموزش صدا و سیما ، وزیر آموزش و پرورش، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ، مشاور رئیس جمهور، عضو شورای شهر تهران ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و … می باشد.

وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم  هم اکنون در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران مشغول  فعالیت می باشد.

محمد علی نجفی که پیش از این ۹ سال سابقه در وزارت آموزش و پروش را بر عهده داشته بار دیگر به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت جدید معرفی شد.

تدوین برنامه‌های وزیر پیشنهادی در ۱۳ محور

محمود مهرمحمدی مدرس دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس آموزش‌ و پرورش که در تدوین برنامه‌های نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مشارکت داشته می گوید: برنامه‌های وزیر پیشنهادی در ۱۳ محور مشخص، تدوین و تنظیم شده که محور اول سند تحول است و منابع مالی، انسانی، فنی و حرفه‌ای، پرورشی، نهادهای مدنی و سیاسی بخشی از سرتیتر برنامه ۱۳ گانه وی برای آموزش و پرورش است.

همچنین راه‌اندازی شبکه ملی تعالیم تعلیم و تربیت در لیست برنامه‌های وزیر پیشنهادی می باشد.   

به گفته این کارشناس آموزش‌ و پرورش پیشنهاداتی برای ایجاد تحول در ابعاد مختلف نظام آموزشی عنوان شده بود که در فرآیند تصویب به گونه دیگری نهایی شد که سبب شد بسیاری از ظرفیت‌های تحول که می‌توانست منشاء تغییرات باشد، عملا مورد تصویب قرار نگرفت.

وی معتقد است  وزیر جدید آموزش و پرورش باید پیشنهاداتی که در این رابطه عنوان شده بود را بار دیگر مورد بررسی مجدد قرار دهد و چنانچه این پیشنهادات بار دیگر فرصت تامل یابد، می‌تواند بخشی از این ناکارآمدی‌های فعلی آموزش و پرورش را در ابعاد مختلف برنامه درسی، نیروی انسانی، نظام مدیریتی و نظام پژوهشی برطرف کند.

کسری بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش چالش بزرگ وزیر آینده

نجفی گفت: کسری بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه مهمترین چالش پیش روی وزیر آموزش و پرورش است.

محمدعلی نجفی وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم گفت: براساس گزارشی که معاونت برنامه‌ریزی راهبردی رئیس جمهور به بنده داده‌اند در سال جاری این وزارتخانه ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

وی افزود: چالش بعدی پیش روی این وزارتخانه حفظ شأن و منزلت و جایگاه فرهنگیان است، باید به فرهنگیان به عنوان یک مرجع نگاه شود و مورد احترام قرار گیرند که به نظرم الان این وضعیت نیست و فرهنگیان از جایگاه و منزلتی که دارند راضی نیستند.

نجفی چالش بعدی وزارتخانه آموزش وپرورش را کیفیت فعالیت‌های آموزشی دانست وگفت: متأسفانه آموزش وپرورش در بسیاری از جهات درگیر کمیت هاست از این رو باید تلاش کنیم کیفیت را بر جمیع برنامه های آموزش و پرورش به خصوص فرایند یادگیری افزایش دهیم

تغییر در برنامه‌های وزارت آموزش وپرورش از سال ۹۳

وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم در پاسخ به سؤالی در خصوص نظام آموزشی ۳-۳-۶ گفت: برای سال تحصیلی جدید نمی‌توانیم تغییر اساسی در این نظام ایجاد کنیم چرا که تصمیمی گرفته شده و مدارس ثبت نام را انجام داده اند.

وی افزود: در طول سال تحصیلی سعی می کنیم که تا جایی که ممکن است اشکالات را برطرف کنیم و یک بررسی اساسی هم نسبت به آنچه که تاکنون انجام شده صورت دهیم از این رو هر تصمیمی که گرفته شود برای سال تحصیلی ۹۴-۹۳ اعلام می شود.

نجفی گفت: مجمعی از نخبگان و کارشناسان آموزش وپرورش تشکیل خواهم داد تا کلیه تصمیماتی که از ابتدای سال اخیر طبق سند تحول صورت گرفته مورد بازنگری و واکاوی قرار دهند از این رو اگر تغییری لازم باشد انشاءالله از سال ۹۳ اعمال شود.

وزیر آموزش وپرورش پیشنهادی دولت یازدهم همچنین در پاسخ به سؤال دیگر در خصوص حوادث اتفاق افتاده در آموزش وپرورش برای دانش آموزان، گفت: این حوادث بسیار تأسف آور بوده و شاید می شد از بروز بخشی از این حوادث با مدیریت بهتر جلوگیری کرد که انشاءالله بتوانیم در دوره جدید از میزان این حوادث بکاهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه با بخشی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش در دوره قبل موافق و با بخشی از آنها مخالفم افزود: بسیاری از تصمیمات این وزارتخانه شتابزده بود به طور مثال در طرح ۳-۳-۶ مشکلات عدیده ای برای خانواده ها و مدارس ایجاد شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم وزارت آموزش و پرورش فاقد یک استراتژی مشخص است.

نجفی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه برخی معتقدند که وزیر شدن شما به معنای بازگشت به قبل است گفت: نظر همه محترم است.

وی افزود: من خودم به آقای روحانی گفتم که موافق نیستم کسی که ۱۶ سال پیش وزیر بوده دوباره برگردد اما ایشان تصمیم خود را گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم، افزود: به آقای روحانی گفتم اگر فردی که قبلا در آموزش و پرورش خدمت نکرده برای پست وزارت معرفی شود بهتر است اما احتمالا ایشان گزینه مناسب تری پیدا نکردند.

رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

وزرای پیشنهادی دولت برای کسب تصدی وزارتخانه ها باید منتظر رأی اعتماد مجلس باشند. بر اساس آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، بعد از اعلام وصول فهرست وزرا توسط رییس مجلس، نمایندگان یک هفته برای بررسی وزرای پیشنهادی فرصت داشته و دستور کار مجلس در این مدت فقط رای اعتماد به وزرا خواهد بود. بنابر اظهار رییس مجلس شورای اسلامی، جلسات بررسی صلاحیت وزرای دولت یازدهم برای کسب رای اعتماد مجلس، از هفته آینده ظرف ۳ روز متوالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزرا و رییس جمهور آغاز می شود.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.