وزیر ارشاد: استعدادهای ایرانی باید به جهان معرفی شود

در هفته هنر استان گلستان در فرهنگسرای نیاوران؛

هفته هنر استان گلستان شامگاه گذشته با حضور دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،دکتر حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد ،نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار گلستان در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد .
به گزارش خبرگزاری ممتاز، برنامه های هفته هنر این استان با اجرای موسیقی نی زبانه دار ترکمن در فضای باز فرهنگسرای نیاوران آغاز شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت : از سال گذشته به همت معاونت هنری وزارت ارشاد برگزاری هفته های هنر را آغاز کردیم و در طول یک هفته توانمندی های هر استان را مورد بازدید علاقمندان قرار دادیم.
وی با بیان این مطلب که ما با توجه به اقبال بین المللی هفته هنر دنبال برگزاری سال فرهنگی هستیم گفت : چندی پیش برنامه فرهنگی و هنری را در کشور ترکیه برگزار کردیم که مورد استقبال مردم آن کشور قرار گرفت حال به دنبال این هستیم که سال فرهنگی را در کشورهای علاقمند به فرهنگ و هنر ایرانی برگزار کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته هنر استان ها را مقدمه ای برای برگزاری این هفته در کشورهای مختلف دانست وادامه داد: در کشور چین هم در رابطه با برگزاری سال فرهنگ و هنر مذاکراتی صورت گرفته که به زودی این برنامه عملی می شود.
حسینی با اشاره به برگزاری هفته هنر استان گلستان که در ترکمنستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: در هنرمندان استان های ما توانمندی و استعدادهای زیادی نهفته است که باید با حمایت بیشتر این توانایی ها بروز یابد.
وی افزود: ما باید با توجه به پیشینه تاریخی، مشاهیر و مفاخر استان‎ها که می تواند در این هفته معرفی شود .دنبال ترویج اندیشه‎های مفاخر خود در عرصه‎های جهانی باشیم و اگر پیوندی با گذشته افتخارآفرین خود برقرار کنیم می‎توانیم برای نسل آینده مفید باشیم.
وی ادامه داد: هنرمندان زیادی از جمله حکیم میرداماد، فخر الدین اسعدگرگانی که اولین منظومه عاشقانه را خلق کرده است، ابوسهل عیسی بن یحیی که کتاب وی در پزشکی سرمشق و الگوی ابوعلی سینا شد و … در استان گلستان متولد شدند و به بار نشستند .
حسینی با بیان اینکه چهره‎های برجسته چون میرداماد که به معلم ثانی لقب گرفته و میرفندرسکی که بسیاری گمان می‎کنند از اهالی اصفهان هستند زادگاه‎شان و بزرگ شده استان گلستان هستند یادآور شد: اگر بتوانیم قابلیت‎ها و استعدادها گذشتگان خود را به جوانان معرفی کنیم روحیه خودباوری و اعتماد به نفس را در نسل امروز تقویت خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ ارشاد با بیان خبر ثبت جهانی بزرگترین برج آجری جهان در گنبدگاووس، اظهارداشت: با توجه به ثبت بزرگترین برج آجری جهان در گنبدگاووس در یونسکو باید گفت ایران منابع و استعدادهای گوناگونی دارد که باید به جهانیان معرفی شود.
وی هفته هنر استان ها را در صورت استمرار گام مثبت و حرکت سازنده ای عنوان کرد و گفت: هفته هنر استان ها فرصتی است که از بزرگان و هنرمندان هر استان تقدیر شود.
پس سخنان وزیر ارشاد در این برنامه مراسمی جهت رونمایی از تندیس حجمی و تقدیر از مفاخر این استان صورت گرفت . اجرای نمایش و موسیقی انتظار هم از دیگر برنامه های آیین افتتاحیه هفته هنر استان گلستان بود .

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته هنر استان گلستان در فرهنگسرای نیاوران: هنر باید معنویت را نشان دهد سپس دکتر حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه  هنرمندان استان گلستان از امشب در تهران کار خود را هنرمندانه آغاز می کنند گفت : هفته هنر استان ها از اسفند ماه با استان قزوین در برج آزادی کار خود راآغاز کرد که در ابتدای کار گمان نمی شد از این طرح که تا این حد استقبال شود.
وی افزود: هنر با توجه به تاثیری که در ذهن افراد می گذارد از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که می تواند بسیاری از ارزش ها را بیان کند.
وی ادامه داد: آنجا که قلم از نگاشتن می ایستد، اندیشه در تکاپوی بروز و ظهور است؛ هنرمند با اقدام خود حرکتی آغاز می کند و آنجاست که هنر جلوگری می نماید.
 شاه آبادی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های زیادی که در استان وجود دارد برای شناخت بیشتر استعدادهای شهرستان ها باید اقدامات مختلفی صورت گیرد که هفته هنر استان های یکی از این نمونه است.
وی ادامه داد : زبان هنر باید کاستی های امروز بشریت که ناشی از عدم معنویت است را نشان دهد. با شناخت ابراز و استعدادهای ملت ایران می توان با هنرمندی معنویت را در جامعه افزایش داد چرا که عدم معنویت سبب ایجاد بحران در کشورهای مختلف است.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما باید با برپایی هفته هنر استان ها به وظایفمان عمل کنیم در با این کار به فرهنگ و هنر کشور خدمت کنیم.
در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون هنری وزیر و استاندار گلستان و جمعی از هنرمندان و هنردوستان نمایشگاه آثار تجسمی این استان در گالری های فرهنگسرای نیاوران را افتتاح نمودند .
هفته هنر استان گلستان تا ۱۴ تیرماه در فرهنگسرای نیاوران دایر می باشد و علاقمندان می توانند همه روزه از برنامه هایی چون نمایشگاه آثار تجسمی ،‌نمایشگاه صنایع دستی ، سیاه چادر و ابه ترکمن در گالری و فضای باز فرهنگسرای نیاوران ، همچنین اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی ، کنسرت های موسیقی و مراسم سنتی آیینی همچنین موسیقی وی‍ژه ترکمن استفاده نمایند. 
گفتنی است در حاشیه برگزاری این هفته کارگاههای خوشنویسی و نمایش با حضور کارشناسان و هنرمندان استان های تهران و گلستان برگزار خواهد شد. ساعت بازدید از نمایشگاهها ۱۰ الی ۲۰ و برنامه های نمایش و موسیقی ۱۷ الی ۲۱ خواهد بود.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.