وزیر ارشاد: به گونه ای عمل کنیم تا آیندگان اعمال ما را تبیین کنند

خبرگزاری آریا-بزرگداشت مفاخر درگذشته سال ۹۰ با حضور دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ادبی رئیس انجمن مفاخر ایران،جمعی از شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور، خانواده و شاگردان ایشان و با رو نمایی از دو کتاب «یادی از نام آوران» و کتاب «بهشتی از زبان بهشتی» انجام گرفت.
به گزارش خبرنگار آریا، شامگاه روز ۲۶ تیرماه سالجاری مراسم «یادی از نام آوران» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به پاس بزرگداشت یاد و خاطر ده تن از بزرگان و مفاخری که طی سال گذشته رخ در نقاب خاک کشیدند، برگزار شد

مفاخر به روایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مراسم یادبود که دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد جواد ادبی رئیس انجمن مفاخر ایران، جمعی از شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور، خانواده و شاگردان این بزرگان درگذشته حضور داشتند، سخنرانان به تجلیل از شخصیت علمی و فرهنگی مفاخر فرهنگی درگذشته حضرت آیت الله شیخ محمد شاه آبادی، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی، آیت الله محمد صادقی تهرانی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نورانی، حجت الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی (منذر)، سردار شهید حسن تهرانی مقدم، شهید مصطفی احمدی روشن، دکتر پرویز رجبی،استاد جلال ذوالفنون و خانم سیمین دانشور پرداختند.
دکتر حسینی طی سخنانی در این مراسم گفت: حضرت امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: کسی را بزرگ نشمارید تا زمانی که نسبت به او معرفت پیدا نکنید این نشان می دهد که مبنای برتری در علم و عقل و خرد است و نه مال و اصل و نسب.
وی در ادامه با بیان روایتی از امام جواد(ع) در توصیف واژه شریف و نسبت آن با علم اظهار داشت: شریف به تمام معنا کسی است که شرافتش از علمش گرفته شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینگونه تشویق ها و ترغیب ها که در مورد کسب دانش وجود دارد نشان می دهد که در دورانی که اروپا در تاریکی به سر می برد ما در جهان اسلام دانشمندان برجسته ای نه تنها در علوم دینی و انسانی داشتیم حتی در علوم ظاهری و بشری نیز سرآمدانی داشته ایم.
دکتر حسینی اظهار داشت: در قرآن نیز به تفکر، اندیشه و علم اشارات زیادی شده است

عمید زنجانی استاد مشاور کارشناسی ارشد وزیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به جایگاه برجسته علمی و فرهنگی بزرگانی که این جلسه در پاسداشت مقام آنان برگزار شد، تاکید کرد: من با برخی از این نام آوران آشنایی نزدیک داشتم و حتی برخی از آنان حق استادی نسبت به من دارند.
وی افزود: استاد عمید زنجانی استاد مشاور من در کارشناسی ارشد بود، زمانی که من در وزارت علوم مسوولیتی داشتم ایشان در برهه ای حساس مسوولیت اداره دانشگاه تهران را به عهده گرفت

سعه صدر مرحوم نوانی

مرحوم نورانی هم از جمله کسانی بود که از محضر ایشان نیز بهره زیادی بردیم. اشراف ایشان درباره نسخ خطی بسیار بود و وقتی مورد پرسش قرار می گرفت با سعه صدر و حوصله پاسخ می داد.
ذوالفنون زبانزد عام و خاص‌

حسینی ادامه داد: استاد جلال ذوالفنون نیز به عنوان نوازنده مطرح کشور، زبانزد عام و خاص‌ است

پیوند نام صنعت موشک ایران با سردار شهید حسن تهرانی ‌مقدم

وی افزود: درباره سردار شهید حسن تهرانی ‌مقدم نیز باید گفت که نام صنعت موشک ایران با نام وی پیوند خورده و اگر امروز ایران مجهز به فناوری ساخت انبوه انواع موشک‌های دوربرد است، به همت و تلاش سردار تهرانی‌ مقدم محقق شده است.

شهید احمدی روشن متخصصی از نسل سوم

حسینی گفت: شهید احمدی روشن متخصصی از نسل سوم و جوانی پاک باخته است و فرزند برومند این دیار به شمار می‌رود. اگر کسی می‌خواهد درباره شهید احمدی روشن قضاوت کند، باید باید به مصاحبه‌هایی که خانواده وی ساعاتی پس از شهادت او انجام دادند، رجوع کند تا به اعتقاد راسخ این شهید پی ببرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره هریک کدام از این نام آوران به بیان ویژگی های شخصی علمی و فرهنگی آنان پرداخت.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تشریح دلایل برگزاری این مراسم گفت: امروز به پاس جایگاه و پایگاه شخصیتهای ارجمندی که سال گذشته در میان ما بوده اند و اکنون در بین ما نیستند، کنار هم قرار گرفته ایم.
دکتر مهدی محقق نیز در بخشی از اظهارات خود به ضرورت برگزاری مجالس تکریم و تعظیم بزرگان پرداخت و گفت: این مجالس تکریم و تعظیم در معرفی بزرگان به نسل جوان بسیار مفید است زیرا این نسل باید بزرگان خود را بشناسد و من خرسندم که توانسته ایم در انجمن آثار و مفاخر ایران افتخار برگزاری مراسم بزرگداشت برای مفاخر علمی و فرهنگی را داشته باشیم.
وی سپس در تجلیل از مقام علمی استاد عبدالله نورانی اظهار داشت: استاد عبدالله نورانی علم دوست بودند و کارشان علمی و نشر آثار بود، به مادیات توجهی نداشت لذا بسیاری از مشاغلی که به ایشان پیشنهاد می شد نمی پذیرفت.
استاد مهدی محقق اضافه کرد: مرحوم عبدالله نورانی حرف حق را می زد حتی اگر به زیانش باشد. فقدانش ضایعه ای برای اهل علم در دانشگاه و حوزه بود. در همه جا محبت، بزرگی و بزرگواری از ایشان مشاهده می شد. سجایای اخلاقی ایشان گاهی آدم را به شک می انداخت که او فرشته است یا بشر.

ما کشوری هستیم که در عرصه مفاخر جایگاه والایی داریم

حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه در همه عرصه های کشور ما ستاره ای می درخشد، گفت: اگر بخواهیم پاسداشت این نعمت را داشته باشیم باید ارزیابی کنیم که چه برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. خوشبختانه در دوره جدید مدیریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چندین کار خوب از جمله بزرگداشت های مناسب و درخور شانی برگزار شد.
وی با توجه به نقش برجسته حوزه های علمیه در پاسخ به سوالات عصر حاضر اظهار داشت: در حوزه علمیه قم که جایگاه ارزشمندی در جهان تشیع دارد، پاسخ جدی به نیازهای بشریت می دهند، و پاسخ بسیاری از بحران هایی که دیگران در علاج آن درمانده اند، از قلب دنیای اسلام یعنی حوزه علمیه داده می شود.
معاون هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این افتخار علاوه بر حوزه های علمیه در سایر علوم نیز وجود دارد، اضافه کرد: از طرف دیگر جایگاه دانشمندان هسته ای کشور از جنبه ای قابل بررسی است، این مساله البته اتفاقی نیست.
وی افزود: ما کشوری هستیم که در عرصه مفاخر جایگاه والایی داریم. خاستگاه علوم انسانی در کشور ما بلند مرتبه است. اگر در روزگاری معدود علمایی حضور داشتند، امروز مفتخریم که علمای ما می توانند پاسخ تمام شبهات را بدهند و راه حل هایی جدید برای رفع بحران ها ارایه کنند.
شاه آبادی در ادامه با بیان این مطلب که من قصد ندارم از شخصیت فرزانه و بزرگواری مانند آیت الله شاه آبادی حرف بزنم اظهار داشت: آثار و تالیفات این استاد بزرگوار وجود دارد وامیدوارم که بخش مهمی از این آثار باقی بماند. زیرا متاسفانه ار آثار ایشان که استاد حضرت امام خمینی(ره) بودند، مطالب زیادی بر جای نماند اما از پسر ایشان آثار و تالیفاتی باقی است، حتی در حوزه های درسی ایشان هم استنساخ امری مرسوم بوده است .این مرهون یک عقبه عظیم است و اگر این عقبه تداوم پیدا نمی کند مگر اینکه ما قدر بزرگان را بدانیم و آرای بدیع آنان را مورد توجه قرار دهیم و از افکار و اندیشه های ایشان صیانت کنیم.  
ما اگر بزرگان خود را درست معرفی کنیم قطعا جوانان مان این بزرگان را به عنوان الگوهای خود انتخاب خواهندکرد و به دنبال الگوهای خارج از فرهنگ نخواهند رفت.
سخنران بعدی این مراسم محمد حسن اصغرنیا بود، وی در بخشی از اظهارت خود گفت: متاسفانه جامعه ما دچار بد اخلاقی شده است امام صادق ع فرمودند: وقتی جنس ها گران شد مردم بد اخلاق می شوند.
اهالی محله فرهنگ را جمع کردن خودش هنر است برخی ممکن است ایراد بگیرند که چرا روحانی و دانشگاه را جمع کردند که این هم البته از هنرهای آقای ادبی است که از مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی با بیان این مطلب که دشمنان در مورد آدمهای تاثیرگذار حساس هستند گفت: ما باید قدر آدمهای موثر خود را بشناسیم. و توصیه می کنم به جای عکس و پوستر به افکار بزرگان خود بپردازیم.
وی با بیان اینکه از شهدا نباید استفاده ابزاری کرد افزود: برخی وقتی کم می آورند از شهدا وجانبازان مایه می گذارند که این را خطر می دانم.

شهید تهرانی مقدم ؛دانشمند برجسته، سردار عالیقدر و پارسای بی ادعا

محمد تهرانی مقدم برادر سردار شهید ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جلسه تاکید کرد: جمله ای است که مقام معظم رهبری در توصیف شهید تهرانی مقدم عنوان کردند « دانشمند برجسته، سردار عالیقدر و پارسای بی ادعا»
وی گفت: من تنها در باب عبارت سردار عالیقدر توضیح می دهم. در زمان دفاع مقدس وقتی مردم فریاد می زدند موشک جواب موشک، این شهید بزرگوار شجاعانه و با دست خالی به ندای امام و امت شهید پرور پاسخ داد و هر موقع که می خواست موشکی به قلب دشمن هدایت کند خالصانه و با نیت خدایی اقدام می کرد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده این شهید بزرگوار فرمودند: «شهید تهرانی مقدم مدیر علمی بود. اور در جمعی که مدیریت می کرد صدها عالم برجسته را دور هم جمع کرده بود و توانسته بود برای این ملت ابداعی را به وجود آورد که باعث قدرت این نظام مقدس شود.
او پارسایی بی ادعا بود یعنی سیر و سلوکش را در مسجد آغاز کرد و در محضر قرآن و اهل بیت تلمذ کرد . در دوران پیروزی انقلاب با فعالیت شبانه روزی با فرهنگ امام و انقلاب آشنا شد و در جبهه مبارزه با ضد انقلاب و دفاع مقدس حضور فعال داشت . او همچنین پرچمدار دفاع از امامت و ولایت بود ور در سازمان جهاد خودکفایی به اوج رسید.
وی اضافه کرد: در کمک به محرومان گره گشایی می کرد و در تهجد شبانه اش نورانی می شد و در ایام غدیر حسین وار و لبیگ گویان خدمت مولد و مقتدایش می رسید.
چند شب قبل از شهادت از خوابش برای من و مادرم تعریف کرد که من از این دنیا می روم. او به مجلس عزای امام حسین(ع) عنایت ویژه داشت.
ظریفیان نیز در سخنان خود گفت: من برداشتم از عباراتی از قبیل فداکاری، گذشت، مجاهدت، علم اندوزی و تحقیق این است که همه در یک راستاست. کسی که تلاش می کند و از راحتی و آسایش خود می گذرد و زمانش را در جهت کاری برای رضای خدا سپری می کند، این یک نوع گذشت وفداکاری است و تلاش آنها نوعی مجاهدت محاسبه می شود.
وی افزود: در آموزه های دینی، قلم علما با خون شهدا در کنار یکدیگر قرار گرفته است و این به خاطر تلاش های علمای ماست. اگر در روزگاری کشور نیاز به مجاهدت در جبهه های نبرد دارد، این افراد در عرصه دفاع حاضر می شوند و اگر بحث دفاع نباشد همینان در عرصه های فرهنگی و علمی مجاهدت می کنند و چه خوش اقبال خواهند بود اگر این مجاهدت با شهادت در راه خدا همراه باشد.

رونمایی از دو کتاب «یادی از نام آوران» و کتاب «بهشتی از زبان بهشتی»

در پایان این مراسم از دو کتاب «یادی از نام آوران» و کتاب «بهشتی از زبان بهشتی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد
به گزارش خبرنگار آریا  “بهشتی از زبان بهشتی ” که رونمایی شد این کتاب ۳ جلدی تلاش شده زندگی شهید آیت الله بهشتی از میان خاطرات ، روایت ها و آثار به جا مانده از خود شهید بیان شود.
گفتنی است این مجموعه به کوشش فرامرز شعاع حسینی و با مقدمه دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور منتشر شده است.
از جمله ویژگی های برجسته این اثر تلاش پژوهشگر برای پوشش دادن رخدادهای متنوع از دوره های مختلف زندگی شهید مظلوم بهشتی به همراه ارائه اسناد و عکسهای بعضاً منتشر نشده از اوست.
بنابر این گزارش ، سید محمد حسینی در مقدمه این اثر خاطر نشان ساخته است:“چه خوب است همه ما خصوصاً مسئولین نظام بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که آیندگان پس از ما به تبیین اعمال و رفتارمان  همت گمارند“.

.
                 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.