وزیر کشاورزی با آمارهای واردات و صادرات بازی می‌کند


وزیر کشاورزی با آمارهای واردات و صادرات بازی می‌کند

۱۳:۵۱ (یکشنبه ۱۸ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در خرداد سال ۸۹ وزیر کشاورزی تراز بازرگانی بخش کشاورزی را نسبت به سال قبل از آن ۱.۱ میلیارد دلار اعلام می‌کند در حالی که دفتر حمایت از سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد که تراز تجاری وزنی کشاورزی از ۸.۴ میلیون تن منفی در سال ۸۶ به ۱۰.۸ میلیون تن در سال ۸۹ رسیده؛ این مسئله بیانگر این است که وزیر کشاورزی با آمارهای موجود بازی کرده و آمارسازی می‌کند.

عباس پاپی‌زاده بالنگان درباره دلایل تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی کشورافزود: ما در بحث صادرات ضعیف عمل می‌کنیم و برای مازاد محصول تولیدی در کشوربرنامه‌ای نداریم واین محصولات آنقدر کشور می‌ماند تا از بین برود در حالی که در تمام دنیا برای مازاد محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی می‌شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی متولی اصلی افزایش تولیدات محصولات کشاورزی را وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهارداشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در بخش صنایع تبدیلی، بسته بندی و بازاریابی باید انجام وظیفه کند تا تراز منفی بازرگانی کشاورزی ایران بهبود یابد.

ایران حدود یک سوم ظرفیت موجود محصول تولید می‌کند 

وی ضعف مدیریت در تولید را عامل اصلی منفی بودن تراز تجاری کشاورزی خواند و تصریح کرد: به گفته کارشناسان ایران توان تولید تا ۳۰۰ میلیون تن را دارد و با وجود این پتانسیل بالا در بخش کشاورزی، ما می‌توانیم از کشورهایی باشیم که بیشترین تولیدات محصولات کشاورزی را صادر دارند، باشیم.

پاپی زاده ادامه داد: متأسفانه در شرایط فعلی و بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی ایران ۱۱۰ میلیون تن تولید محصول کشاورزی دارد و تمام تمرکز ما باید تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل شود قطعاً تراز بازرگانی کشاورزی ما با رقم بالایی مثبت خواهد شد.

وی با اظهار تأسف از اینکه آمارهای اعلامی از سوی وزیر کشاورزی نادرست است، گفت: آقای خلیلیان به‌جای اعلام میزان صادرات، ارزش محصولات صادراتی را اعلام می‌کند و داعیه‌دار افزایش صادرات محصولات کشاورزی در کشور بوده در حالی که ارزش محصولات به علت بالا بودن نرخ ارز نسبت به سال‌های گذشته بالا رفته و میزان آن افزایشی نداشته است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در خرداد سال ۸۹ وزیر جهاد کشاورزی تراز بازرگانی بخش کشاورزی را نسبت به سال قبل از آن ۱.۱ میلیارد دلار اعلام می‌کند در حالی که در همان سال دفتر حمایت از سرمایه گذاری خارجی وزارت کشاورزی اعلام کرد که  تراز تجاری وزنه محصولات کشاورزی کشور از ۸.۴ میلیون تن منفی در سال ۸۶ به ۱۰.۸ میلیون تن در سال ۸۹ رسیده است این مسئله بیانگر این است که وزیر کشاورزی با آمارهای موجود بازی کرده و آمارسازی می‌کند./


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.