وزیر ICT : ادعا نمی‌کنیم پهنای‌باند اینترنت در ایران ارزان است

وزیر ICT : ادعا نمی‌کنیم پهنای‌باند اینترنت در ایران ارزان است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور معتقد است: از نظر سرعت و قیمت، اینترنت ایران جایگاه به نسبت مناسبی دارد.

به گزارش دریچه خبر به نقل از ایسنا ،رضا تقی‌پور در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌اش از وضعیت کلی اینترنت و به ویژه قیمت و سرعت آن چگونه است، اظهار کرد: از آغاز دولت دهم همیشه تلاش بر کاهش قیمت داشته‌ایم و در یک یا دو مرحله تلاش کرده‌ایم که در بخش‌هایی از جمله زیرساخت‌ها که مربوط به دولت می‌شود هزینه‌ها را کاهش دهیم و به گونه‌ای اقدام کنیم که قیمت تمام شده برای کاربران پایین‌تر بیاید.

**تمام دولت‌ها برای اینترنت یارانه نمی‌دهند

وی ادامه داد: در این زمینه تاکنون مطالعات متعددی صورت گرفته و ما به طور قطع می‌توانیم بگوییم آنچه در تمام دنیا در زمینه اینترنت صورت می‌گیرد همواره همراه با یارانه‌های دولتی نیست و دولت کشورهای مختلف یارانه‌ای بابت این موضوع پرداخت نمی‌کنند بلکه این تولیدکنندگان محتوا هستند که به کمک تامین‌کنندگان پهنای باند می‌آیند و با همکاری یکدیگر به گونه‌ای رفتار می‌کنند که با کاهش هزینه‌ها برای مخاطب بحث محتوا برجسته‌تر و به محور اصلی تبدیل شود.

وزیر ICT در عین حال عنوان کرد: متاسفانه این پدیده هنوز در کشور ما فراگیر نشده و ما امیدواریم با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و افزایش تولید محتوا در کشور، این همکاری‌ها مورد توجه قرار گیرد و هزینه‌های استفاده از اینترنت برای مردم کاهش پیدا کند.

تقی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر جلسه‌ها و تلاش‌های متعددی در زمینه کاهش قیمت اینترنت برگزار کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام کنیم که این تعرفه‌ها تا چه حد کاهش می‌یابد.

**قطعا ما مقاومتی در برابر افزایش پهنای باند نداریم

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود درباره این که گفته می‌شود بدنه دولتی جهت افزایش پهنای باند اینترنت مقاومت‌هایی انجام داده، اظهار کرد: اگر مفهوم دولت را به معنای دستگاه‌های اجرایی بگیریم،‌ قطعا اینگونه نیست. من پیش از این هم بارها اعلام کرده‌‌ام که خوشبختانه از نظر زیرساخت‌ها و ظرفیت شبکه، این پتانسیل وجود دارد که بخواهیم پهنای باند اینترنت را افزایش دهیم بنابراین اگر تصمیم‌گیری در سطح کلان کشور صورت بگیرد ما آمادگی انجام این عمل را خواهیم داشت.

وی در عین حال یادآور شد: اکنون هم دستگاه‌های دست‌اندرکار تلاش دارند تا بتوانند در این زمینه به تصمیمی واحد برسند.

**نمی توانیم ادعا کنیم پهنای باند در ایران ارزان است

تقی‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به عنوان وزیر ارتباطات فکر می‌کنید وضعیت اینترنت از نظر سرعت، پهنا و قیمت شرایط مناسبی را تجربه می‌کند؟ خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این موضوع را به شکل مقایسه‌ای مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که در حد متوسط کشورهای دنیا قرار داریم. به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که پهنای باند در کشور ما ارزان است. البته در عین حال برخی ادعاها که بر گرانی اینترنت در ایران دلالت می‌کند را هم قبول نداریم، کما اینکه در بسیاری حوزه‌های خدماتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ما بر این اعتقاد هستیم که ‌قیمت خدمات مختلف در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است.

وی در پایان افزود: ‌البته این حرف به معنای آن نیست که اپراتورها بخواهند قیمت خدمات خود را در این بخش‌ها افزایش دهند اما به هر صورت در بخش‌هایی مانند تلفن ثابت ما جزو کشورهایی هستیم که ارزان‌ترین تعرفه‌ها را داریم، یا در بحث موبایل ما جزو کشورهای ارزان محسوب می‌شویم اما در زمینه پهنای باند همان‌گونه که گفتم در حد متوسط قرار داریم.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.