وزیراقتصاد دومین کارت زرد خود را ازوکلای ملت دریافت کرد

۱۷م دیماه ،

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر اقتصاد دربارهٔ پرداخت نشدن معوقات بانکی قانع نشدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در جلسه علنی امروز مجلس سوال ملی امیرآبادی فراهانی نماینده قم از وزیر اموراقتصاد و دارایی مبنی بر سبب پرداخت نشدن معوقات بانکی به ویژه اشخاصی که تسهیلات سنگینی دریافت کرده اند مطرح شد.
آقای امیرآبادی در این جلسه گفت: طبق بعضی برآوردها میزان معوقات بانکی حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان است که مقدار قابل توجهی از آن به اشخاص اندکی که به دلایلی که مشخص نیست از برگشت دادن معوقات اجتناب کرده اند و وزیراقتصاد نیز در این باره اقدامی انجام نداده است.
وی افزود: البته میزان معوقات برای افکارعمومی به طور دقیق مشخص نیست چراکه آقای بهمنی آن را ۷۲ هزار میلیارد تومان و وزیر اقتصاد نیز آن را ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد کردند بنابراین میزان معوقات طبق گفته های مختلف بین ۶۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان بیان شده است.
نماینده مردم قم اضافه کرد: متاسفانه در شرایطی که حتی وام های خرد از جمله وام پنج میلیون تومانی برای زوجین درنظر گرفته شده است اما پرداخت نمی شود درحالیکه اگر معوقات را ۵۷ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم این میزان نصف درآمد سالانه کشور است.
آقای امیرآبادی گفت: به نظر نمی رسد وزیر اقتصاد و مسئولان بانکی اقدامات عاجلی بر بازگشت این معوقات انجام داده باشند، علاوه بر آن میزان دقیق را نیز به افکار عمومی اعلام نکرده اند.
وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این سوال با بیان اینکه در مجموع ۴۰ میلیون پرونده تسهیلات بانکی وجود دارد گفت: از این میزان ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار پرونده تسهیلاتی معوق است که ۵۰ درصد آن خرد و ۵۰ درصد دیگر آن نیز مبالغ بالای۱۰ میلیارد تومان محسوب می گردد.
وی افزود: اینکه گفته می گردد تعداد اندکی بخش قابل توجهی از معوقات بانکی را در اختیار دارند و تعدادشان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می گردد درست است اما سبب تاخیرها دلایل متفاوتی دارد و همه آن ناشی از سوء مدیریت ها و سوء استفاده از منابع بانکی نیست.
وزیر اقتصاد شرایط نابسامان اقتصاد جهانی، وضع اقتصاد کشور، تحریم ها، حوادث غیرمترقبه را در ایجاد معوقات و تاخیر در پرداخت آن بسیار مهم دانست و گفت: البته در مجموع تلاش ما این است که اشخاص اندکی که بخش قابل توجهی از معوقات را به هر نحوی پرداخت نمی کنند با پیگیری های قضائی به ویژه از طریق کمیته فرا قوه ای که تشکیل شده است آن را  دنبال کنیم.
وی افزود: در مجموع برای اشخاصی که بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را بازگشت نداده اند اقدامات جدی صورت گرفته به صورتی که بخشی از معوقات بازگشت داده شده است.
حسینی اضافه کرد: البته موسسات و شرکت های دولتی از جمله خودروسازان نیز شامل بدهکاران بانکی نیز می شوند که به دلایلی متفاوت برای اینکه روی پای خود بایستند به آنان مهلت داده شده است.
وزیر اقتصاد در پایان گفت: بازگشت همه معوقات بانکی نیازمند هماهنگی دولت و مجلس و همچنین کمک مستمر و همچنین اصلاح بعضی قوانین است.
در پایان ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت از نماینده قم پرسید که از توضیحات وزیر قانع شدید که امیرآبادی فراهانی پاسخ داد آن را به رای نمایندگان واگذار می کنیم.
در پایان نیز در رای گیری از ۲۸۸ نماینده حاضر ۸۱ نفر از صحبت های وزیر قانع شدند، ۱۰۳ نفر قانع نشدند و ۳۰ نفر نیز به آن رای ممتنع دادند در نتیجه پاسخ های وزیر اقتصاد ، مجلس را قانع نکرد و بدین ترتیب حسینی دومین کارت زرد خود را از وکلای ملت دریافت کرد.

 


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.