وزیران ارشاد و جهانگردی ایران و عراق بر توسعه همکاری های فرهنگی و زیارتی تاکید کردند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،’سیدمحمد حسینی ‘ عصر سه شنبه در دیدار با وزیرجهانگردی، گردشگری و آثار باستانی عراق با یادآوری علاقه‌ مردم ایران به عتبات عالیات عراق و همچنین مردم این کشور، اظهار داشت: مردم ایران اشتیاق زیادی برای سفرهای زیارتی دارند و هرچه زمینه امنیت بیشتری فراهم شود بطور یقین تعداد زائران هم بیشتر می‌شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رفت‌ و آمد مقامات عالی دو کشور در سطوح مختلف کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری انجام شود و اگر مشکلات و موانعی پیش رو وجود دارد، رفع شود.

حسینی از همکاری خوب مسوولان دولت عراق قدردانی کرد و افزود: این ‌که مسوولان عراق اهتمام دارند روزبه‌روز خدمات‌رسانی بیشتری صورت گیرد، جای تقدیر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت :دوستان ما در سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا خدمات‌ رسانی بهتر و بیشتری به زائران به ویژه در ایامی که استقبال، زیاد است، داشته باشد.

حسینی یاد آور شد : در مقابل این انتظار وجود دارد که انعطاف بیشتری از سوی دولت عراق برای پذیرش زائران ایرانی در این ایام خاص وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: انتظار داریم برای ساخت مجتمع‌های زیارتی و سیاحتی در این کشور گام‌های بلندتری برداشته شود و جمهوری اسلامی ایران هم برای همکاری آمادگی دارد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به ترک اشغالگران از این کشور دوست و همسایه، اظهار امیدواری کرد هرچه زودتر شر عوامل آنها که موجب انفجارهای کور در عراق و ترور مردم این کشور می‌شود، کم شود.

حسینی افزود: اگر آرامش و امنیت بیشتری در عراق باشد، زائران نه‌ تنها برای زیارت اماکن متبرک به این کشور سفر می‌کنند، بلکه برای دیدن اماکن گردشگری عراق هم شوق پیدا خواهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم که برای مردم و زائران عراق که به ایران سفر می‌کنند میزبان خوبی باشیم و در این زمینه تجربیات خوبی هم داریم.

وی یاد آور شد: هم اکنون حدود یک‌میلیون زائر عراقی به ایران وارد می‌شوند که برای پذیرش زائران بیشتر نیز آمادگی داریم.

حسینی در ادامه تاکید کرد: اگر فرصت برای برگزاری نمایشگاه‌های ایران‌شناسی در عراق به‌منظور معرفی ایران و آشناسازی بیشتر مردم عراق فراهم شود، برای پذیرش مسافران عراقی در دیگر زمینه‌ها از جمله درمان‌ نیز آمادگی کامل داریم.

وی یاد آور شد: هم اکنون همکاری خوبی بین استان‌های مرزی دو کشور وجود دارد، بخصوص از زمان خواهرخوانندگی شهرهای قم و کربلا و همچنین بغداد و مشهد که امیدواریم این خواهرخوانندگی شهرها افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در زمینه‌های همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور‌، برگزاری نمایشگاه‌ در عراق ‌و پذیرش هنرمندان و گروه‌های مرتبط اعلام آمادگی کرد.

حسینی ابراز امیدواری کرد :دیدارهایی که وزیر فرهنگ و گردشگری عراق با وزیر خارجه ایران‌، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین رییس سازمان حج و زیارت داشته است به نتیجه خوبی برسد و تفاهم ‌نامه‌ای که امضا می‌شود، هرچه سریعتر مفاد آن اجرایی و عملیاتی شود.

در ادامه‌ این دیدار، وزیرفرهنگ ،جهانگردی و آثار باستانی عراق نیز گفت: همه می‌دانند روابط بین دو کشورایران و عراق ، قدمتی طولانی‌ دارد و با وجود برخی تلاش‌ها برای تیرگی و تخریب روابط، از سوی دشمنان و بیگانگان خوشبختانه‌ ارتباط دو کشور بسیار خوب و رو به بهبود است.

‘لواء عبدالصاحب سمیسم’ با بیان این‌که هدف اصلی ما در این سفر، تعمیق روابط دو کشور است، اظهار امیدواری کرد در این سفر، یادداشت‌های تفاهمی درباره‌ گردشگری و آثار تاریخی امضا کنیم.

سمیسم یادآور شد: در دیدارهایی که دیروز با مسوولان ایرانی داشتم، تأکید کردم که برای وزارت جهانگردی عراق‌، تأمین امنیت و خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اهیمت زیادی دارد.

وی افزود :احساس می‌کنم شرایط موجود در گفت‌وگوها سازنده و مثبت است، چراکه دو طرف برای موفقیت‌آمیز شدن این سفر تلاش می‌کنند.

وزیرفرهنگ ، جهانگردی و آثار باستانی عراق تصریح کرد: خدمت به زائران ایرانی خدمت به ائمه اطهار (ع) است و آن را به‌عنوان واجب شرعی تلقی می‌کنیم.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی و گردشگری نیز احساس می‌کنم در عراق کوتاهی‌هایی کرده‌ایم. ما برای آموزش نیروهای گردشگری حتما به تجربیات ایران نیاز داریم و این مسأله را در یادداشت تفاهم بیان می‌کنیم.

این مقام عراقی همچنین گفت: به سرمایه‌گذاری ایرانیان در زیرساخت‌های گردشگری مانند هتل‌ها نیاز داریم.

وزیر جهانگردی و آثار باستانی عراق در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر خروج اشغالگران خارجی از این کشور، اظهار کرد: آنها رفته‌اند ولی مزدوران خود را در عراق گذاشته‌اند؛ ما اکنون مشکلات زیادی داریم که همان عملیات‌های تروریستی است که اصلا خط قرمز نمی‌شناسند. وی تصریح کرد: ما درگیر یک جنگ تروریستی هستیم و دولت عراق حتی بودجه‌ زیادی برای مقابله با این عملیات‌ها گذاشته است و سالانه بودجه زیادی برای این مسأله خرج می‌شود.

فراهنگ ** ۱۳۵۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۵۵۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.