وزیران ایران و ترکیه بر گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری دوکشور تاکیدکردند

به گزارش خبرنگار ایرنا، صادق خلیلیان که صبح امروز در صدر هیاتی برای گفت و گو با مقامات بلندپایه ترکیه در زمینه همکاریهای کشاورزی به آنکارا سفر کرده است، دومین دیدار خود را با جودت یلماز در محل وزارت توسعه ترکیه انجام داد.

خلیلیان و یلماز بعداز این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران خبرگزاری جمهوی اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نتایج مذاکرات خود را تشریح کردند.

یلماز با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه در سال گذشته به بیش از ۱۶ میلیارد دلار رسید، گفت : با توجه به ظرفیتهای و توان دو کشور این رقم کافی به نظر نمی رسد و ایجاب می کند این رقم را افزایش یابد.

وی گفت: ‘ رجب طیب اردوغان ‘ نخست وزیر ترکیه و ‘ محمدرضا رحیمی’ معاون اول رییس جمهوری ایران در دیدار اخیر خود در تهران هدف جدیدی برای سقف مبادلات تجاری دوکشور تعیین کردند که این رقم ۳۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ است.

وی اظهارداشت : این رقم به راحتی قابل دسترسی است و تنها شرط آن توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری موجود است و برای این کار بهینه سازی مبادی مرزی و پایانه های گمرکی بین دو کشور، اصلاح و توسعه راههای مواصلاتی به این مرزها بطور غیرمستقیم ولی تاثیری مثبت در فرایند توسعه مناسبات تجاری دو کشور دارد.

وزیر توسعه ترکیه در ادامه گفت : دوکشور مصمم هستند ، سرمایه گذاریهای متقابل را تشویق کنند. می خواهیم که کارآفرینان ترکیه ای سرمایه گذاری بیشتری در ایران داشته باشند و متقابلا سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه سرمایه گذاری کنند. امیدواریم با این گامها بتوانیم به سطح مطلوبی در روابط دو کشور برسیم.

یلماز متذکر شد : ارقام چهارماه نخست سالجاری میلادی در تبادلات تجاری دو کشور بسیار امیدوار کننده است. این تبادلات به رقم نزدیک به هشت میلیارد دلار رسیده است. ولی باید مذاکرات مربوط به انعقاد تقاهم نامه تجارت ترجیحی را تمام کرده و موانع موجود بر سر راه مبادلات تجاری را برداریم.

وزیر کشاورزی کشورمان نیز گفت: دو کشور ایران و ترکیه ظرفیتهای بسیار خوبی از نظر توسعه اقتصادی در تمامی زمینه ها از جمله بخش کشاورزی دارند و خوشبختانه حجم تبادلات تجاری دو طرف با شتاب خوبی رو به افزایش است و بخشی ازاین مبادلات نیز مربوط به نتیجه همکاریهای دوکشور در بخش کشاورزی می باشد.

وی افزود: در این سفر چند دیدار با وزرای مختلف ترکیه داشته است که در زمینه های مربوط به مقابله با ریزگردها و توسعه جنگلها، کارهای آبخیزداری، تثبیت شن های روان با وزیر جنگلداری این کشور گفت و گو شد و مقرر گردید این همکاریها بیش از پیش توسعه یابد. همچنین در دیدار با وزیر توسعه ترکیه که رییس طرف ترک کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه نیز هست ،در باره حجم تجارت بین دوکشور و لزوم افزایش آن در همه بخشها از جمله بخشهای صنعتی و کشاورزی دو طرف تاکید کردند.

وی افزود : امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور به توسعه روابط اقتصادی دو طرف در بخش های مختلف از جمله کشاورزی کمک خواهد کرد و زمینه تجارت آزاد را فراهم خواهد کرد.

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ممتاز ایران و ترکیه و اینکه توسعه و تعمیق همکاریهای اقتصادی و تجاری به نفع مردم دوکشور خواهد بود، گفت: امروز چهارمین نشست کارگروه ویژه کشاورزی بین دوکشور برگزار شد که در نظر است موافقتنامه ای در بخش کشاورزی بین دو کشور منعقد شود.

خلیلیان گفت: این توافقنامه کمک می کند تا بتوانیم در سرمایه گذاری مشترک در بخش کشاورزی و توسعه همکاریهای فنی و مهندسی و توسعه تجارت در بخش کشاورزی نقشه راهی داشته باشیم.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۲۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.