وزیرخارجه ایران به ژنو دعوت نشد+کوفی عنان با صالحی رایزنی کرد

حسین امیرعبداللهیان با تایید عدم شرکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس ژنو (پیرامون سوریه)، موفقیت هرگونه نشست و اجلاس برای حل و فصل مسائل سوریه را حضور و مشارکت فعال دولت این کشور و همه طرفهای تاثیرگذار دانست.
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با تاکید بر ضرورت واقع نگری نسبت به وضعیت پیش آمده در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از مشارکت و حضور در هرگونه اجلاس و نشستی با اهداف و نتایج هدفمند و متضمن دستاوردهای سازنده برای حل مساله سوریه و در راستای کمک به مردم این کشور در چارچوب طرح آقای کوفی عنان استقبال می کند.
وی با تاکید بر این که نمی توان از بیرون برای مردم و کشور سوریه تصمیم گرفت و نسخه نظامی – امنیتی تجویز کرد، گفت: برخی اقدامات و مذاکرات مقدماتی اجلاس ژنو حاکی از اهداف خاصی برای به شکست کشاندن طرح عنان است.
امیرعبداللهیان با انتقاد از عملکرد برخی طرفهای خارجی، تداوم مداخلات خارجی و تشویق و حمایت از اقدامات تروریستی، تصریح کرد: ما مواضع صریح خود در حمایت از مردم سوریه، طرح اصلاحات آقای بشار اسد، تلاش های سیاسی آقای کوفی عنان، ضرورت توقف ارسال سلاح و عدم حمایت از اقدامات تروریستی به سوریه را به بانیان اجلاس ابلاغ کرده ایم.
در همین حال کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه عصر امروز طی تماس تلفنی با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون اوضاع جاری سوریه به رایزنی پرداخت.
بنا بر خبری که مهر منتشر کرده است در این تماس تلفنی کوفی عنان آخرین دیدگاهها در خصوص مذاکرات ژنو را که قرار است فردا (شنبه) برگزار شود ، تبیین و بر جایگاه و اهمیت نقش ایران در تحولات سوریه تاکید کرد.
صالحی نیز ضمن تبیین مواضع صریح و اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مردم فهیم سوریه و طرح اصلاحات بشار اسد رئیس جمهور این کشور ، از تلاشهای کوفی عنان قدردانی نموده و نسبت به نتایج این نشست در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه و منطقه ابراز امیدواری کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه مداخله خارجی و اقدام تروریستی در قبال مردم سوریه افزود: راهکار سوریه صرفا سیاسی است و تحمیل خواسته دیگران امری غیر منطقی است.
در این گفتگوی تلفنی مقرر گردید رایزنی های کوفی عنان و دکتر صالحی تداوم یابد.

/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.