وزیرخارجه ترکیه: برای احیای روابط دوجانبه با اسرائیل مذاکره کردیم

۰۶م آذر ،

albalad.jpg

وزیر امور خارجه ترکیه مذاکرات با رژیم صهیونیستی از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای احیای روابط دوجانبه را تایید کرد اما گفت که سازش با تل آویو بدون تحقق درخواست‌های آنکارا از سوی این رژیم محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی در خصوص جنگ هشت روزه اخیر میان رژیم صهیونیستی و حماس گفت: ترکیه مشارکت فعالی در این زمینه داشت تا درگیری‌ها و خشونت‌ها علیه نوار غزه سریعا متوقف شود. ما در این خصوص با طرف اسرائیلی تماس داشتیم چرا که اقدام آنها سبب جان باختن شمار بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی شد.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه “چنانچه شرایط انسانی ایجاب کند، با هر کسی که لازم باشد گفت‌وگو می‌کنیم”، عنوان داشت: زمانی که مذاکرات به بن‌بست رسید، ترکیه راهکارهای جایگزینی را پیشنهاد داد و با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس رایزنی کردیم.

داوود اوغلو در پاسخ به پرسشی دربارهٔ گفتگوی یکی از مقام‌های ارشد ترکیه با فرستاده بنیامین نتانیاهو، اول وزیر رژیم صهیونیستی در ژنو برای از سرگیری روابط دوجانبه گفت: بله این امر صورت گرفته اما این دیدار پیش از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه بود.

یک روزنامه ترکیه‌ای روز یکشنبه گزارش داد که نمایندگان دولت ترکیه و اسرائیل هفته قبل در ژنو دیدار کردند و طرف اسرائیلی بر آمادگی دولتش برای عذرخواهی از کشته شدن شهروندان ترک حامی فلسطین در ماه مه ۲۰۱۰ تاکید کرد. طرف اسرائیلی همچنین برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان با هدف از سرگیری روابط دو جانبه با ترکیه تاکید داشت.

به گزارش روزنامه تودی زمان، در این گزارش همچنین آمده است که ترکیه از اسرائیل درخواست کرده تا محاصره نوار غزه را برای عادی سازی روابط بردارد. طرف اسرائیلی نیز تاکید کرد که این محاصره می‌تواند لغو شود اما در صورتی که ترکیه به عنوان میانجی‌گر صلح میان اسرائیل و حماس عمل کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به این گزارش‌ها تاکید کرد که موضع کشورش در خصوص سازش با رژیم صهیونیستی کاملا مشخص است و درخواست‌های ترکیه باید پیش از هرگونه مذاکره و یا گفت‌وگویی محقق شود.

وی گفت: چنانچه آنها (اسرائیل) درخواست‌های ما را محقق کنند، ما حاضر به گفت‌وگو هستیم.

این مقام ترکیه همچنین به حاشیه رانده شدن کشورش را در خصوص درگیری‌ اخیر میان اسرائیل و حماس رد کرد و گفت: مصر در این جریان توانست به خوبی عمل کند و میانجی‌گر آتش‌بس شود. ما از بازگشت مصر به عرصه بین‌المللی استقبال می‌کنیم و هیچ نوع رقابتی برای رهبری منطقه‌ای میان ترکیه و مصر وجود ندارد.

داوود اوغلو همچنین در واکنش به تظاهرات اخیر مردم مصر علیه افزایش قدرت محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر گفت: چنین جریاناتی موج بزرگی را ایجاد می‌کند و شما پس از آن با چالش‌های کوچکتری مواجه می‌شوید. انقلاب مصر و تظاهرات میدان التحریر موج بزرگی را ایجاد کرد. حال این موج به دنبال آن است تا تعادل خود را بازیابد. این تظاهرات نشان دهنده گام‌های تازهی در تکامل دموکراسی مصر است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه مصاحبه خود در خصوص درخواست فلسطین برای تبدیل به “کشور غیرعضو” در سازمان ملل در ۲۹ نوامبر گفت: چنانچه درخواست فلسطین و روند رای‌گیری اجرا شود، ما به همراه سایر وزیران از این اقدام حمایت می‌کنیم.

داوود اوغلو همچنین در خصوص استقرار موشک‌های پاتریوت در خصوص مرزهای مشترک با سوریه گفت که این موشک‌ها تنها جنبه دفاعی دارند و سببی برای نگرانی و واکنش منفی وجود ندارد.

وی گفت: این سیستم‌ها تنها جنبه دفاعی دارند و تنها زمانی فعال می‌شوند که تهدید موشکی علیه کشور ترکیه وجود داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.