وزیر اطلاعات: شورای دستگاه نظارتی برای مچ‌گیری نیست

به گزارش خبرآنلاین حیدر مصلحی در نشست جنبی جلسه «شورای دستگاه نظارتی کشور» در خصوص چگونگی تشکیل این شورا اظهارکرد: این مجموعه با پیشنهادی که توسط دو دستگاه نظارتی چند سال قبل خدمت مقام معظم رهبری منعکس شد، تشکیل شده است و مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور وقت دستور دادند که نسبت به راه‌اندازی این دستگاه که زیرمجموعه سه قوه است اقدام شود. این دستگاه نظارتی با هماهنگی در جهت تقویت مدیریت کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: البته این مجموعه به هیچ وجه مقوله مچ‌گیری نیست، بلکه مقوله‌ای است که در جهت تقویت مدیریت کشور و سلامت آن شکل گرفته است.

 

اهم صحبت‌های وزیر اطلاعات  در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

–          در برنامه توسعه کشور در مقاطع مختلف که مصوب مجلس شد، این مجموعه پیش‌بینی می‌شد که شورای نگهبان نظر موافقی نسبت به آن داشت زیرا مغایرتی با قانون اساسی و در واقع اختیارات قوا نداشت اما در برنامه پایانی محول به مجمع تشخیص مصلحت شد که در آنجا بر اساس ماده ۲۲۱ قانون اساسی تصویب و آیین‌نامه آن تدوین شد.

 

–           آیین‌نامه در اختیار سران سه قوه قرار گرفت و سران سه قوه آن را تصویب کردند. همچنین بعد از تصویب و ابلاغ که طی یک دو هفته اخیر اتفاق افتاد در مسیر خود قرار گرفت. در طول این مدت مجموعه شورای دستگاه نظارتی با عنوان شورای هماهنگی دستگاه نظارتی کار خود را دنبال می‌کرد و موفقیت‌های بسیار خوبی در موقعیت‌های مختلف داشت. خصوصا در سطح استان‌ها از این حرکت استقبال بسیار خوبی شده بود. مجموعه مدیران استان‌ها در موفقیت مدیریتی خود از این شورا بهره‌برداری می‌کردند که با شکل جدید می‌تواند تاثیرگذاری بهتری در موفقیت مدیریت کشور داشته باشد.

 

–           به هیچ وجه این مجموعه به معنای مچ‌گیری نیست زیرا دستگاه‌های نظارتی وضعیتی دارند که با دید مچ‌گیری به آنها نگاه می‌شود اما این مجموعه به این معنا نیست بلکه مجموعه‌ای است که هدف آن کمک به دستگاه‌های مدیریتی کشور در هر سه قوه است که بخش عمده کار دست قوه مجریه است تا بتواند با توان بالاتری مدیریت کشور را اداره کند و معضلات و مشکلات کشور را برطرف سازد.

 

–          جلسات ما تقریبا ماهیانه برگزار می‌شود اما این بار با تاخیر برگزار شد به این دلیل که مصوبه سران سه قوه را داشته باشیم که با تصویب سه قوه امروز جلسه برگزار شد و در این جلسه تصمیمات خوبی اتخاذ شد که از جمله‌ی آن تصویب آیین‌نامه شورای دستگاه نظارتی در استان‌ها بود که این یکی از اقدامات خوب بود.

 

–           در مورد ترکیب شوراهای نظارتی در تهران و استان‌ها هم در تهران وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، معاون نظارت و راهبردی ریاست‌جمهوری، معاون نظارت مجلس و دیوان عدالت اداری، اعضای مرکزی هستند. همچنین شورای دستگاه نظارتی در استان‌ها نیز پنج عضو دارد که مدیرکل سازمان بازرسی، مدیرکل اداره اطلاعات، دیوان محاسبات، دادستان و معاون برنامه‌ریزی استانداری پنج عضو این شورا در استان‌ها هستند و کار خود را دنبال می‌کنند.در مورد حضور نداشتن دادستانی کل کشور در شورای مرکزی هم سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری حضور دارند که پاسخ‌گوی مباحث مربوط به دادستانی هستند و به دلیل اینکه در استان‌ها سازمان دیوان عدالت اداری نداریم، دادستانی در آنجا حضور دارد.

/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.