وزیر امورخارجه عازم ییلاق آفریقا شد/ توریست های ایرانی از این پس به جای دبی و ترکیه، تونس می روند؟

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالحی، قرار است در این سفر ۲ روزه که به دعوت رسمی «رفیق عبدالسلام» همتای تونسی وی انجام می شود، با مقامات ارشد تونس در باره راه های گسترش روابط و مناسبات دو کشور بویژه در زمینه های سیاسی و اقتصادی گفت وگو کند.

بررسی راه های گسترش همکاری های تونس و تهران در عرصه های منطقه ای و بین المللی نیز در دستور کار مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با مقامات تونسی قرار دارد.

تهران از جمله کشورهایی بود که پس از سرنگونی حکومت بن علی در انقلاب یاسمن روابط جدید دیپلماتیکش را با تونس آغاز کرد.

سفر رسمی وزیر امور خارجه ایران به تونس، نخستین سفر یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران به این کشور بعداز پیروزی انقلاب مردم تونس است.

مذاکرات در باره روابط دو جانبه بویژه اقتصادی و تجاری از جمله دستوکارهای مهم این سفر است.

بررسی راهکارهای برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور، همکاری در زمینه های انرژی و نیرو، خودروسازی و صادرات خودرو ایران به تونس، ساخت و نوسازی بنادر و اسکله های تونس، گردشگری، صادرات فسفر تونس به ایران، برقراری خط مستقیم پرواز بین تهران و تونس و همکاری در عرصه های فرهنگی و رسانه ای از جمله اموری است که قرار است در دستور کار مذاکرات صالحی با مقامات تونسی قرار گیرد.

صالحی روابط ایران و تونس را خوب توصیف کرد و با تاکید بر اهمیت گسترش تماس های میان دو ملت افزود: کشور خوب و مسلمان تونس آمادگی پذیرایی از توریست های ایرانی را دارد و کشورما نیز اینگونه است.

امروزه برخی از خیابان‌های شهر تونس با نام شاعران و فیلسوفان ایرانی چون حافظ، مولوی، خیام، ابن سینا، فارابی و رازی نامگذاری شده‌اند.

تونس با توجه به تاثیر مطلوب دریای مدیترانه و ارتفاع کوه‌های شمالی از آب و هوای معتدل دریایی برخوردار می‌باشد و خوش آب وهواترین کشور شمال آفریقاست. شهر تونس در منطقه‌ی جلگه‌ای شرق و شمال شرقی این کشور در انتهای خلیج تونس قرار گرفته و از آب و هوای بسیار معتدل برخوردار است.

کشاورزی، معادن و منابع طبیعی، جهانگردی و صنعت نفت در اقتصاد تونس نقش مهمی دارند. زیتون، انگور، گندم، میوه‌جات و سبزیجات از فرآورده‌های کشاورزی تونس هستند. این کشور دارای منابع انرژی هم‌چون نفت، گاز طبیعی و معادن فسفات، آهن، روی و سرب است. تولیدات این کشور بیشتر شامل مواد شیمیایی، پارچه، برق و سیمان است. از این کشور نفت خام، روغن زیتون، مرکبات، آهن و سرب صادر می‌شود. 

صالحی را در این سفر حجت الاسلام حسن ملک محمدی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی ،علی اسلام پناه نماینده جیرفت و عضو کمیسیون قضایی و تعدادی از مدیران وزارت امور خارجه همراهی می کنند.

/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.