وزیر امور خارجه عازم مصر شد

برای شرکت در نشست قاهره؛

ایران > سیاست‌خارجی
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه به منظور شرکت در نشست چهارکشور ایران، مصر، عربستان و ترکیه درباره سوریه در راس هیات بلندپایه سیاسی عازم قاهره پایتخت مصر شد.

به گزارش ایرنا، این نخستین نشست وزیران امور خارجه چهار کشور است که به پیشنهاد ُمحمد مرسی رییس جمهوری مصر به منظور یافتن راه های برون رفت مسالمت آمیز سوریه تشکیل می شود.

جمهوری اسلامی ایران در یک پیشنهاد تکمیلی حضور عراق به عنوان ریاست دوره ای اتحادیه عرب و ونزوئلا را به عنوان یکی از اعضای تروئیکای جنبش غیرمتعهدها مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه ایران قرار است در این سفر دو روزه ضمن شرکت در نشست قاهره با مُرسی رییس جمهوری این کشور و ˈمحمد کامل عمروˈ همتای مصری خود دیدار و گفت و گو کند.

صالحی پیش از ترک تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا هدف از این سفر را شرکت در نشست قاهره برای رایزنی درباره سوریه و نیز دیدار و گفت و گو با ˈمحمد مُرسیˈ رییس جمهوری مصر بیان کرد.

رییس دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که آیا این نشست در ادامه جلسه اخیر کارشناسان ارشد چهار کشور ایران، مصر، ترکیه و عربستان برای برون رفت از موضوع سوریه درسطح وزیران امور خارجه برگزار می شود؟، اظهارداشت: نشست هفته گذشته کارشناسان ارشد در قاهره برای رایزنی درباره سوریه تشکیل شد و این نشست نیز امروز در سطح وزیران امور خارجه برگزار می شود.

صالحی اظهار داشت: آقای مُرسی پیشنهادی را مبنی بر تشکیل کمیته چهارجانبه بین چهار کشور ایران،‌ عربستان، مصر و ترکیه درباره بحران سوریه داشت که به دنبال برون‌رفت مسالمت‌آمیز با توجه به راه‌حل مقبولی باشیم.

وی تاکید کرد: ما پیشنهادهای تکمیلی داشته‌ ایم و قبلا هم اعلام کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: مواضع ایران درباره سوریه کاملا روشن است و در قاهره نیز آن را اعلام می‌کنیم.

صالحی اظهارامیدواری کرد:‌ با همکاری چهار کشور و بر اساس خواسته ایران که آقای ˈمحمود احمدی‌نژادˈ رییس جمهوری نیز به آقای مُرسی بیان کرده است، دو کشور موثر مانند ونزوئلا و عراق نیز به این جمع اضافه شوند چرا که عراق به عنوان رییس دوره ای اتحادیه عرب و ونزوئلا نیز به عنوان یکی از اعضای تروئیکای جنبش عدم تعهد می‌توانند در جهت تقویت پیشنهاد مصر گام بردارند و شمولیت بیشتری به پیشنهاد مصر دهند.

به گفته صالحی در نشست امروز وزیران امور خارجه چهار کشور در قاهره،‌ درباره مسایل منطقه و سوریه بطور مفصل بحث و گفت و گو خواهد شد.

وی در پیش بینی خود از نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه چهارکشور گفت: ‌باید صبر کرد و دید که نتیجه مذاکرات امروز چه خواهد شد.

وزیر امور خارجه با بیان این که ما بسیار امیدوار هستیم ، تصریح کرد: این که چهار کشور مهم منطقه دور هم جمع شوند و درباره یکی از موضوعات بسیار حساس منطقه با هم رایزنی داشته باشند به خودی خود اقدام مثبتی است که امیدواریم نتایج آن نیز در جهت منافع تمامی مردم منطقه در صلح و ثبات این منطقه باشد.

بر اساس پیشنهاد ˈمحمد مُرسیˈ رییس جمهوری مصر در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در مکه؛ ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی به عنوان چهار قدرت مهم درباره تحولات منطقه از جمله سوریه با یکدیگر رایزنی خواهند کرد.

نشست مقدماتی معاونان وزیران امور خارجه چهار کشور سه شنبه گذشته با حضور ˈحسین امیرعبداللهیانˈ معاون وزیر امور خارجه ایران، ˈشوقی اسماعیلˈ معاون وزیر خارجه مصر، ˈناصر البریجˈ معاون وزارت امور خارجه عربستان و ˈعمر اوهونˈ سفیر سابق ترکیه در دمشق و نماینده ویژه دولت این کشور، برگزار شد.

در این مذاکرات بر توقف فوری خشونت در سوریه، حفظ وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و نیز مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در سوریه و گفت وگوی ملی میان دولت و معارضان تاکید شد.

قاهره پس از برگزاری نشست مقدماتی معاونان وزارت امور خارجه چهار کشور پیشنهاد کرد دور دوم گفت و گوها در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود که جمهوری اسلامی ایران آن را گام مثبتی در جهت پیشبرد نقاط مشترک حل بحران سوریه توصیف کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.