وزیر امور خارجه عراق: هواپیماهای ایرانی به مقصد دمشق را بازرسی می‌‌کنیم – اخبار سیاسی

وزیر امور خارجه عراق در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با روزنامه‌ الحیات چاپ لندن درباره ادعای استفاده ایران از حریم هوایی عراق برای آنچه که انتقال سلاح به سوریه نامیده شده است، گفت: طرف آمریکایی این مساله را در نیویورک و اخیرا با اعزام هیاتی به بغداد مطرح کرد و تردید دارد که این هواپیماها حامل مواد، سلاح و مهمات باشند و تاکید کرده است که این مساله نقض بند هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل است و از دولت عراق خواست تا این پروازها را متوقف کند.

 وی ادامه داد:‌ ضرورت توقف این پروازها را به طرف ایرانی اعلام و تاکید کردیم که عراق نمی‌پذیرد که معبر و گذرگاهی برای این امر باشد.

 زیباری افزود: ما به طرف آمریکایی اعلام کردیم که توان دفاع هوایی عراق محدود است و ما در مرحله سازندگی این توان دفاعی هستیم. ما هواپیماهای اف. ۱۶ و سیستم‌های دفاع هوایی را برای جلوگیری از نقض حریم هوایی‌مان خریداری کردیم و به خانم کلینتون و دیگر مسوولان آمریکایی تاکید کردیم که دولت قصد دارد این هواپیماها را فرو بنشاند و به بازرسی تصادفی از آنها بپردازد.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور شما هواپیماهای ایرانی است، مدعی شد: بله. از آنها خواسته شده که برای انجام عملیات بازرسی از محموله‌ها فرود بیایند. اما ما به طرف آمریکایی و دیگر طرف‌ها گفتیم که اگر تصمیمی از سوی شورای امنیت الزام‌آور باشد، تا زمانیکه عراق به این توانایی دست یابد، کشورهایی که قابلیت و توان آن را دارند به بازدارندگی و جلوگیری از آن بپردازند.

 وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به این سوال که واکنش آمریکایی‌ها در این باره چه بوده است، افزود: پاسخی به ما ندادند. از آنها خواستیم تا مدارک و اطلاعات دقیق‌تری از محموله‌های هواپیماهای باربری (ایران) را ارائه دهند اما تا کنون دراین اطلاعات ما را سهیم نکردند و گفتند که آنها این مساله را به واسطه رادارها و ماهواره‌های‌شان پیگیری می‌کنند. این یک شبهه است و فراموش نکنید که روابط ایران و سوریه روابطی پیچیده است و زندگی اقتصادی، کشاورزی، فناوری، تسلیحاتی و دفاعی را شامل می‌شود از این رو بسیار دشوار است که تصور شود که همه آنها (پروازها) برای انتقال سلاح و کمک‌های مالی انجام می شود.

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.