وزیر بهداشت: بیماران کرونا تحت نظرند/ هر اطلاعاتی داشتیم اعلام کردیم

وزیر بهداشت گفت: سه شب پیش گزارشی از استان قم به دست ما رسید که دو مریض با حالت مشکوک به بیمارستان مراجعه کردند و نتایج آزمایش آنها در خصوص ابتلا به کرونا ویروس مثبت اعلام شد.

دکتر سعید نمکی در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه یازدهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که شاه راه بسیاری از عبور و مرورها است، گفت:  نظام ارائه خدمت ما در حوزه جلوگیری از بروز اپیدمی بیماری‌های واگیر افتخار آفرین عمل کرده است، نمونه این موضوع افتخار آفربنی همکاران ما در مدیریت سیل در ابتدای سال ۹۸ بود به گونه‌ای که هیچ مورد طغیان بیماری نداشتیم.

وی با اشاره به کنترل آنفلوآنزای N1N1 افزود: پیش‌بینی ما از میزان مرگ و میر این نوع آنفلوآنزا بسیار بیش از این بود اما خوشبختانه در کنترل بیماری توانستیم رکورد بزنیم.

نمکی در خصوص اقدامات کنترلی برای کروناویروس، بیان کرد: اولین کاری که در این زمینه به سختی انجام دادیم بستن مرزهای کشور بود و تا جایی که توانستیم مرزها را بستیم. همچنین ۳۶ مبدا مرزی را کنترل کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اوج دوره پیک آنفلوآنزای نوع B در کل کشور بویژه استان قم هستیم، خاطرنشان کرد: اکثر کیس‌های مشکوک به کرونا ویروس مبتلا به این نوع آنفلوآنزا بوده‌اند. نکنه قابل تامل این است که این چند نفر فرد مبتلا به کروناویروس هیچگونه تماسی با افراد آلوده‌ نداشتند اما طی نمونه‌برداری‌های انجام شده مشخص شد که مبتلا به کرونا ویروس بودند، با این وصف در حال حاضر کانون آلودگی در ایران شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی، اگر افرادی مشکوک به بیماری شبه آنفلوآنزا یا آنفلوآنزا یافت شوند که از مناطق خطرناک آلوده به کروناویروس برگشتند یا تماس با فرد مبتلا به کرونا ویروس داشتند باید با ذکاوت بیشتری به فکر کنترل موضوع باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه با اظهار تاسف از فوت دو نفر مبتلا به کرونا ویروس در استان قم، تصریح کرد: هر دو نفر با کهولت سن روبرو بوده و یک نفر نیز بیماری زمینه‌ای جدی داشت. مابقی بیماران تحت نظر هستند. خوشبختانه همکارانم در شهر قم با دقت نظر بیماران را تحت نظر دارند و هر اتفاقی که در سطح کشور بیفتد را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت تامین ماسک و کیت‌های تشخیصی، گفت: در این دو مورد مشکل جدی وجود ندارد. البته برخی داروخانه‌ها برای ارائه ماسک به مردم کم لطفی می‌کنند ولی ماسک اندازه کافی هم تولید می‌شود و هم واردات آن صورت می‌گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به شایعاتی مبنی بر اطلاع رسانی دیر هنگام وزارت بهداشت در خصوص شیوع این ویروس در کشور، تاکید کرد: من به اطلاع مردم شریف رساندم در صورتی که هر اطلاعات جدیدی داشته باشم در لحظه منتقل خواهم کرد، ما هم هیچ اطلاعاتی بیش از چیزی که به مردم اعلام کردیم نداشتیم.

وی در خصوص تدابیر اندیشیده شده میان دستگاهی با وزارتخانه‌هایی همچون وزارت علوم و آموزش و پرورش، افزود: امشب جلسه‌ای با وزرای محترم داریم که هر تدبیری که لازم باشد برای کنترل بیماری اندیشیده شود، اعلام خواهد شد.

نمکی در پایان در خصوص زمان اطلاع رسانی دقیق درخصوص علت بروز بیماری در ایران، با توجه به این که افراد مبتلا سفر خارجی نداشتند، گفت: همکاران اپیدمیولوژیست در حال بررسی ابعاد بیشتر موضوع هستند و به محض مشخص شدن منشا آلودگی آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

انتهای پیام
 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.