وزیر بهداشت تیغ جراحی را به دست گرفت / انجام یک عمل پیچیده چشم که ۵ ساعت به طول انجامید

شوخان براخاسی کودک نابینا شده بر اثر تزریق پنی‌سیلین توسط وزیر بهداشت مورد عمل جراحی قرار گرفت.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا، حسین احمدی‌نیاز وکیل خانواده این کودک نابینا شده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عمل جراحی چشم چپ شوخان از ساعت ۱۱ صبح امروز (پنجشنبه) در بیمارستان نور تهران آغاز شده و بیش از ۵ ساعت به طول انجامیده است.

وی گفت: براساس اعلام دکتر زارعی مشاور وزیر بهداشت، این عمل جراحی از تخصصی‌ترین عمل‌های جراحی در جهان است و طی آن در چشم چپ شوخان پیوند قرنیه و کاشت سلول‌های بنیادی انجام شده است.

این وکیل دادگستری از احساس مسوولیت سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت که در راس تیم متخصصان، مسوولیت جراحی چشم‌های شوخان را پذیرفته، قدردانی کرد.

بنابه این گزارش در سال ۹۲، با رسانه‌ای شدن نابینایی کودکی به نام شوخان براثر تزریق پنی‌سیلین گفته شد که وزیر بهداشت اعلام کرده که چشم‌های این کودک را جراحی خواهد کرد.

این کودک پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۹۲ توسط وزیر بهداشت معاینه و در بیمارستان نور بستری شد.

هاشمی وارد ورزقان شد و بیماران منتظر را جراحی کرد
پیش از این نیز در سفر مهرماه سال گذشته وزیر بهداشت و درمان به ورزقان که با هدف بازدید از مناطق زلزله‌زده و پروژه‌های بهداشتی درمانی در حال ساخت و رسیدگی به نحوه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم زلزله‌زده منطقه انجام شده بود او بعد از بازدید مستقیما وارد اتاق عمل شد و ۱۱ تن از بیماران چشمی منتظر این شهرستان را شخصا جراحی کرد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی که خود رئیس موسسه بنیاد خیریه نوآوران سلامت را بر عهده دارد.

سابقه حرفه ای وزیر بهداشت
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی متولد سال ۱۳۳۸ در شهرستان فریمان است. وی متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه است که از جمله سوابق حرفه ای وی می توان اشاره ای داشت به: ریاست بیمارستان تخصصی چشم پزشکی نور، ریاست بخش قرنیه بیمارستان فارابی، ریاست دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه حسن روحانی است.

ماجرای کور شدن شوخان دختری که براثر تزریق پنی سیلین نابینا شد

پدر شوخان براخاسی در مورد چگونگی وقوع حادثه برای دخترش به روزنامه اعتماد گفته بود: زمستان ۹۰ بود. دخترم سرما خورده بود بردمش درمانگاه دیواندره. دکتر برایش پنی‌سیلین تجویز کرد. به کسی که می‌خواست آمپول را تزریق کند گفتم که شوخان تا حالا پنی‌سیلین نزده فکر کنم باید از دخترم تست بگیرید اول، اما او گفت که احتیاجی به تست نیست و تزریق کرد. درست یادم نیست که چه ساعتی بود. «شوخان میان حرف پدرش می‌پرد « بابا شب بود من یادمه.»

بعد از تزریق پنی‌سیلین التهابات پوستی دخترک شروع می‌شود. در ابتدا فکر می‌کنند برای سرماخوردگی و ناشی از حساسیت است اما این التهابات تا آنجا پیش می‌رود که دانه‌های درشت روی صورت و بدن دخترک منجر به این می‌شود که پوستش بترکد. هزینه‌ها را خودش داده. زیر بار قرض هم رفته بود. مردی که انگار از آشنایانش بود گفت تمام زندگی‌اش را فروخته.

«عباسعلی براخاسی»، پدر شوخان بعد از بروز علایم دخترش را پیش دکتر می‌برد و دکترها این علامت‌ها را ناشی از حساسیت پنی‌سیلین تشخیص می‌دهند.

پدر شوخان می‌افزاید: «بعد از اینکه بدنش زخم شد و تاولهایش ترکید، دخترم را بردیم بیمارستان بعثت سنندج و ۱۲ روز در آی. سی. یو بستری بود. دکتر چشم‌پزشک در مراقبتهای ویژه مدام چشمهای دخترم را معاینه می‌کرد. آن موقع چشمهایش کوچک شده و افتاده بود و روشنایی اذیتش می‌کرد.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.