وزیر خارجه سابق فرانسه: در حمله به مالی کاملا پیروز نشدیم

۱۵ام بهمن ،

وزیر امور خارجه سابق فرانسه اعلام کرد: عملیات نظامی نیروهای فرانسوی در مالی موفقیت‌آمیز بود ولی نمی‌توان گفت این نیروها به پیروزی کامل دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه سابق فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما از روی اجبار در مالی مداخله کردیم. این عملیات موفقیت‌آمیز بود ولی نمی‌توانیم بگوییم به پیروزی کامل دست یافتیم زیرا نتوانستیم تروریست‌ها را از میان برداریم.

ژوپه در ادامه اظهاراتش گفت: تروریست ها در نهایت گریختند و در مناطق مختلف در شمال مالی پراکنده شدند.

وزیر امور خارجه سابق فرانسه تصریح کرد: گرچه این گروه‌های تروریستی از هم پاشیدند، ولی می‌توانند باز هم سازمان‌دهی شوند، بنابراین می‌توان گفت اکنون وارد مرحله دیگری شده‌ایم که با خطر حمله گروه‌های شبه‌نظامی یا حملات انتحاری علیه منافع خود مواجه هستیم.

این در حالی است که پیش از این رییس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، تروریست‌ها به رغم خارج رانده شدن از بسیاری از مناطق این کشور آفریقایی هنوز به طور کامل شکست نخورده‌اند.

فرانسوا اولاند در سخنرانی خود در میدان «استقلال» باماکو تصریح کرد: من در دهم ژانویه تصمیم مهمی اتخاذ کردم و سربازان فرانسوی را در کنار سربازان مالیایی به کار گرفتم.

وی مداخله نظامی فرانسه را در مالی یک «وظیفه» برای پاریس دانست و افزود: فرانسه به نام جامعه بین‌الملل اقدام کرد و از حمایت کشورهای اروپایی در چارچوب سازمان ملل متحد برخوردار بود.

رییس‌جمهوری فرانسه با اشاره به لزوم مداخله نظامی کشورش در مالی برای مبارزه با تروریسم، افزود: پس از مداخله نظامی فرانسه، سربازان مالیایی و فرانسوی با کمک نیروهای کشورهای غرب آفریقا موفق شدند حاکمیت مالی را بازگردانند.

وی تصریح کرد: تروریست‌ها خارج رانده شدند اما هنوز به طور کامل شکست نخورده‌اند.

اولاند همچنین گفت: فرانسه در کنار مردم مالی است اما نه به خاطر منافعش. فرانسه به خاطر حمایت از جریان یا حزب خاصی نیز در اینجا نیست. فرانسه در کنار همه مردم مالی و کشورهای غرب آفریقا است. ما در اینجا می‌جنگنیم تا مردم مالی در صلح و دموکراسی زندگی کنند.

رییس‌جمهوری فرانسه در ادامه تاکید کرد: مبارزه در مالی به پایان نرسیده است. گروه های تروریستی ضعیف شده و تلفات سنگینی متحمل شده‌اند اما از بین نرفته‌اند. ما باید به این راه ادامه دهیم و فرانسه تا هر زمان که لازم باشد، در کنار شما باقی خواهد ماند.

اولاند در عین حال افزود: فرانسه قصد ندارد در مالی باقی بماند زیرا باید خود مالیایی‌ها و آفریقایی‌ها امنیت، استقلال و حاکمیت خود را تأمین کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مهدی رفیعی:

    وزیر خارجه فرانسه معتقد است که در دزدیدن انقلاب جهانی ۹۹% به اضافه قتل رهبریت …موفق نبودند…خنده..باز هم خنده ….خنده دارتر آنکه ارتش فرانسه به آفریقا مالی فرستاده گشت تا آنکه شورش افریقا را بعد از کودتا و قتل سرکوب نماید. آری خنده ..خنده که چه بساطی و چه صحنه هائی و منافعی بردند نیرنگها آنهم با ساختن و پرداختن نام و اصول تروریست و اسلمیست های تحت نفوذ و هدایت خویش؟
    ما که نمی فهیم چرا مسلمانان تحت شعاع نفوزهای باطلند اینقدر؟
    آنها قیام میکنند و یا مسلح اند آنهم با اشاره ای!
    متشکریم برای همیاریتان و بدانیند که آرامش صحنه را باطلان نمی پسندند پس با عاشق اعتقاد خویش باشیم تا حتی باکمی اطلاعات موجود ضرر و زیانها کمتر باشند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.