وزیر خارجه عراق : دستاورد مثبت مذاکرات ایران و ۱+۵ به نفع کشورهای منطقه است

به گزارش شامگاه چهار‌شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا، ‘هوشیار زیباری’ در این دیدار ضمن ابراز امیدواری از حصول نتیجه مثبت در مذاکرات آتی در بغداد تصریح کرد، این نتیجه سبب می‌شود عراق نیزبه عنوان یک بازیگر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از آن نفع ببرد.

وی در عین حال به آمادگی کشورش برای برگزارش نشست آتی ایران و ۱+۵ در بغداد اشاره و خاطرنشان کرد، همه امکانات را برای برگزاری این نشست به بهترین نحو بسیج کرده است.

** تاکید بر ادامه رایزنی‌ها برای حل مسایل

علی اکبر صالحی و ‘المار محمد یاراف’ وزیر امور خارجه آذربایجان در چارچوب دیدارهای دوجانبه در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه نم در شرم‌الشیخ در زمینهمسایل مختلف گفت وگو کردند.

یاراف، در این دیدار اعلام کرد: جمهوری آذربایجان ضمن آنکه برای ایجاد بهترین رابطه با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند، ادامه و گسترش رایزنی‌ها را برای حل سریع مسایل مختلف و مبهم مفید می‌داند.

**تلاش یمن برای استقرار ثبات و امنیت

‘ابوبکر القربی’ وزیر امور خارجه یمن نیز در حاشیه این اجلاس با همتای ایرانی خود درباره تحولات کشورش گفت‌وگو کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان تهران و صنعا برای توسعه و همکاری‌های مشترک، تلاشها برای برقرار ثبات و امنیت در یمن را مورد اشاره قرار داد و گفت: تحولات یمن به سمت برقراری امنیت و ثبات و خروج از بحران سیاسی است.

** روابط ایران و کره‌شمالی راهبردی است

همچنین وزیر امور خارجه کره‌شمالی نیز در دیدار جداگانه با علی‌اکبر صالحی با راهبردی دانستن روابط تهران و پیونگ یانگ در چارچوب جنبش عدم تعهد، تاکید کرد که با ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، اجلاس تهران به موفق‌ترین نشست در تاریخ این جنبش خواهد بود.

** اهمیت حضور ایران در اجلاس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در فنلاند

قائم مقام وزارت امور خارجه فنلاند نیز در چارچوب دیدارها و ملاقات‌های وزیران امور خارجه شرکت کننده در این اجلاس با صالحی گفت‌و گو کرد.

‘اجلاس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای’ که در ماه دسامبر در فنلاند برگزار می‌شود، از جمله موضوعات مطرح شده در این دیدار بود که قائم مقام وزارت خارجه فنلاند جایگاه و حضور ایران در این اجلاس را مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور یابد، زیرا وزن خاصی به اجلاس می‌دهد.

اجلاس دو روزه وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد با حضور ۱۲۰ کشور عضو و ۲۸ کشور و سازمان مهم بین‌المللی صبح روز گذشته (چهارشنبه) در شرم‌الشیخ مصر با حضور ‘علی اکبر صالحی’ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

هم اکنون مصر ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را به عهده دارد که با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران نم در شهریورماه امسال در تهران، ریاست این جنبش به مدت سه سال به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.

جنبش عدم تعهد دارای ۱۲۰ عضو شامل ۵۳ کشور آفریقایی، ۴۰ کشور آسیایی، ۲۶ کشور آمریکای لاتین و کارائیب و نیز کشور ‘بلاروس’ از اروپا است.

همچنین ۱۸ کشور و ۱۰ سازمان عضو ناظر این جنبش هستند.

سیام*۲۰۲۳*۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۳۳۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.