وزیر خارجه لبنان: نقش سازنده ایران در منطقه انکار ناپذیر است

به گزارش ایرنا از بیروت، ‘غضنفر رکن‌آبادی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان روز دوشنبه در ملاقات با ‘عدنان منصور’ وزیر خارجه لبنان، پیام کتبی ‘علی اکبر صالحی’ وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت عید مقاومت و آزادی و سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی را تقدیم و با وی در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت وگو کرد.

وزیر خارجه لبنان در این دیدار ضمن تشکر از پیام مذکور، افزود: کشورهایی که به حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه پرداخته اند، وظیفه اخلاقی و قانونی دارند برای آزادی افراد ربوده شده لبنانی و ایرانی توسط این گروه‌ها تلاش نمایند.

عدنان منصور با اشاره به تحولات سوریه و تأثیرات منفی آن بر کل منطقه و خصوصا لبنان اظهار داشت: امیدواریم این بحران هرچه زودتر خاتمه یافته و منطقه شاهد ثبات و استقرار شود.

غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز ضمن محکوم نمودن موضوع گروگانگیری افراد بی گناه ایرانی و لبنانی توسط گروه‌های مسلح در سوریه، اظهار داشت: اینگونه اقدامات باعث خواهد شد تا چهره واقعی گروه‌های تروریست برهمگان آشکار گشته و کشورهایی که از آنان حمایت مالی می‌نمایند، باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بار دیگر ضمن حمایت از انجام اصلاحات در سوریه به رهبری بشار اسد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع تحولات در سوریه بر این موضوع اصولی خود تأکید کرده است.

سفیر کشورمان در لبنان پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: مسئولان جمهوری اسلامی ایران اقدام گروهک مسلحی را که تعدادی از برادران لبنانی ما را در خاک سوریه ربوده اند، به شدت محکوم می کند.

وی ادامه داد: این گروهک تعدادی از رانندگان ایرانی را نیز در همان روز ربوده اند.

رکن آبادی افزود: از همان اولین لحظه ای که خبر ربایش شهروندان ایرانی و لبنانی به ما رسید، اقدام به تماس های زیادی با طرف ها و مسئولان رسمی منطقه کردیم که این رایزنی ها همچنان ادامه دارد.

سفیر کشورمان با ابراز امیدواری در خصوص آزادی هرچه سریع تر این برادران ایرانی و لبنانی، ادامه داد: ایران در این چارچوب در حال رایزنی با مقامات ترکیه است.

رکن آبادی همچنین با اشاره به تفاهم نامه های میان دو کشور در سفر اخیر ‘محمد رضا رحیمی’ معاون اول رییس جمهور کشورمان به لبنان و تشکیل کمیته عالی همکاری های دو کشور با حضور ‘نجیب میقاتی’ نخست وزیر لبنان، خاطر نشان کرد: در مذاکرات با منصور در خصوص چشم اندازهای همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف گفت وگو کردیم و بر اجرایی شدن طرح های جمهوری اسلامی توسط شرکت های ایرانی تاکید نمودیم.

وی با تاکید بر موضع ایران بر ایستادگی در راستای خواست های به حق ملت های دنیا از جمله مردم سوریه، اظهار داشت: اکثر مردم سوریه خواستار اجرای اصلاحات در چارچوب حکومت ‘بشار اسد’ بوده و بر این اساس ما از خواسته مردم این کشور حمایت می کنیم.

این مقام دیپلماتیک کشورمان با تاکید بر اینکه ایران مخالف ریخته شدن خون و خشونت است، خاطر نشان کرد: امیدواریم که هرچه زودتر مسئولان و مردم سوریه بتوانند مشکلات داخلی کشورشان را حل کنند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه بوده و آن را به شدت محکوم می کند.

صالحی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پیام جداگانه‌ای به عنوان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله که توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تسلیم شد، سالروز آزادسازی جنوب لبنان و پیروزی مقاومت بر رژیم غاصب صهیونیستی را به وی و ملت غیور لبنان تبریک گفت.

۱۵۹۲

خاورم*۲۰۲۴**۱۰۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۷۳۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.