وزیر دفاع آمریکا: تحریم های ایران مشهود نیست

به گزارش ایرنا، ‘ لئون پانه تا ‘ که در اولین مرحله از سفر خود به شمال آفریقا و خاورمیانه در تونس بسر می برد، این مطلب را در پاسخ به سئوالی درخصوص اعتراف مقامات رژیم صهیونیستی به شکست تحریم ها در متوقف کردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اعلام کرد.

وی گفت که ‘ تلاش های دیپلماتیک گروه ۵+۱( ۵ عضو دایم شورای امنیت و آلمان) تاکنون نتایج روشنی نداشته است اما ایرانی ها اعلام کرده اند که آماده مذاکره با ۱+۵ هستند و همچنان به نظر می رسد که برای حل دیپلماتیک موضوع هسته ای تلاش می کنند.

رژیم صهیونیستی در حالی که با در اختیار داشتن حدود ۳۰۰ کلاهک اتمی بزرگترین خطرهسته ای برای منطقه و جهان است، دستیابی ایران به سلاح هسته ای را خطری برای وجود خود می خواند.

تهران بارها تاکید کرده که برنامه هسته ای آن صلح آمیز است و درصدد دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

پانه تا افزود: ما آماده هستیم از همه گزینه ها برای تضمین اینکه ایران نتواند سلاح هسته ای بسازد، استفاده کنیم ، ما گزینه های زیادی برای جلوگیری از این احتمال داریم.

وزیر دفاع آمریکا به این گزینه ها اشاره نکرد.

وی که بعداز دیدار با مقامات تونسی با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: در دیدار با رهبران تونس در باره راههای حمایت از اقدامات ضد تروریسم با توجه به وجود القاعده در شمال آفریقا گفت وگو کردم.

پانه تا تصریح کرد: من در باره کمک هایی که آمریکا از جمله دادن اطلاعات برای جلوگیری از تهدیدها می تواند ارائه کند ، توضیح دادم و آنها نیز برای همکاری با ما در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه ‘ القاعده نمی تواند عملیاتی تروریستی در مغرب عربی و یا دیگر نقاط جهان انجام دهد’ اما از کشورهای مغرب عربی خواست که برای مقابله با القاعده در این منطقه تلاش های خود را گسترش دهند.

وی گفت که آمریکا آماده است به ارتش تونس برای افزایش قدرت عملیاتی و اطلاعاتی آن به منظور جلوگیری از اقدامات القاعده کمک کند و همینطور همکاری با دیگر کشورهای مغرب عربی را خواستار است.

تونس ، مغرب ، الجزایر، لیبی و موریتانی ۵ کشور عضو اتحاد مغرب عربی هستند.

وزیردفاع آمریکا که قرار است بعداز تونس به مصر، اردن و سرزمین های اشغالی فلسطین نیز سفر کند، روز دوشنبه در تونس با ‘ محمد المنصف المرزوقی ‘ رییس جمهور،’ حمادی الجبالی’ نخست وزیر و ‘ عبدالکریم الزبیدی ‘ وزیر دفاع تونس بطور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

وی همچنین از یک گورستان نظامی در پایتخت تونس که ۲ هزار و ۴۸۱ نظامی آمریکایی کشته شده در جنگ جهانی دوم در آن دفن هستند، دیدن کرد.

این اولین سفر پانه تا به تونس بعداز سرنگونی رژیم دیکتاتوری’ زین العابدین بن علی’ و فرار او به عربستان سعودی است.

پانه تا گفت که ارتش های آمریکا و تونس شرکای قدیمی هستند.

۱۵۹۲

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۴۰۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.