وزیر صنعت، معدن و تجارت: مرکز مبادلات ارزی، رهبری قیمت ارز در بازار آزاد را به دست می گیرد

 مهدی غضنفری  در دومین نشست مشترک با فعالان بخش خصوصی که در محل ساختمان مرکزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد ، تصریح کرد: محاسبه ارز مبادله ای براساس میانگین وزنی ارز ارایه شده در بازار در روز قبل است و به دلیل اینکه ثقل اصلی ارز ارایه شده در روز قبل توسط مرکز مبادله ارزی عرضه شده بنابراین میاانگین وزنی به سمت عدد مرکز تمایل پیدا می کند .
به گزارش خبرآنلاین، وی ادامه داد: اگر قرار باشد نرخ مرکز مبادله ارزی هر روز ۲ درصد کمتر از میانگین بازار باشد. بنابراین بتدریج نرخ ارز مبادله ای هم کاهش خواهد یافت و هم مبنای قیمت بازار می شود، به این دلیل مرکز می تواند رهبری قیمت را به دست گیرد به گونه ای که بر روی قیمت بازار آزاد اثر بگذارد. این موضوع با توجه به آن است که مرکز مبادله تصمیم گرفته ارز را در اختیار خدمات ارز بر مثل دانشجویان غیر بورسیه، بیماران عازم خارج از کشور، مسافران قرار دهد و همچنین ارز مبادله ای را بتدریج در اختیار کالاهای اولویت ۷ و ۸ قرار دهد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: به بیانی دیگر همه متقاضیان ارز کالایی و خدماتی چه ضروری و چه معمولی ارز خود را از طریق مرکز مبادلات دریافت می کنند .یعنی اینکه تقریبا نیازهای عمده متقاضیان تامین می شود .
بازپرداخت سپرده گذاران به شرط درخواست مشتری باید ارزی باشد
غضنفری در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست با استناد به دیدگاه بانک مرکزی در مورد سپرده گذاران ارزی گفت: نظر بانک مرکزی آن است که بازپرداخت این سپرده به شرط درخواست مشتری باید ارزی باشد و از طریق سیستم بانکی جابجا شود ، بنابراین هر گونه بهانه توسط بانک های عامل برای عدم بازپرداخت این سپرده ها از سوی بانک مرکزی قابل قبول نیست .
وی افزود: مسئولیت بازپرداخت سپردگذاران ارزی بر دوش بانک های عامل است ، در صورت تخلف اعتماد عمومی آسیب می بیند و احاله بازپرداخت آن به دوش بانک مرکزی نوعی تخلف
است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: البته در زمان حاضر بسیاری از بانک های عامل این موضوع را قبول دارند و به آن متعهد هستند اما اندک بانک های عامل که سرپیچی می کنند از نظر بانک مرکزی متخلف محسوب می شوند.
دراین نشست همچنین نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع و معادن ایران و خانه صنعت، معدن و تجارت و تعدادی دیگر از فعالان بخش خصوصی پیشنهادات و نقطه نظرات خود را در خصوص ارز بیان کردند .قرار شد این جلسه در هفته آینده نیز ادامه پیدا کند.
۳۹۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.