وزیر صنعت: به عرضه مستقیم خودرو توسط خودروسازان ورود نکردیم

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت گفت:‌ در صورتی که قرار باشد قیمت حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها تغییرنکند بالطبع بخش صنعت نیز شامل این وضعیت می شود.

به گزارش خبرآنلاین این سخنان مهدی غضنفری‌  ‌در پاسخ یکی از خبرنگاران در حاشیه مراسم امضای قراردادهای سرمایه گذاری احداث کارخانجات کنسانتره و گندله سازی در خراسان رضوی بود. ‌

 وی عنوان کرد:‌ جزییات اعمال قیمت های ترجیهی انرژی برای بخش صنعت در فاز دوم ،‌ هدفمندی یارانه ها هنوز مشخص نیست و به محض مشخص شدن جزییات اطلاع رسانی می شود .
۶۰ تا ۸۵ درصد کارخانجات حوزه معدن بومی سازی شده است
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره میزان بومی سازی کارخانجات معدن کشور با استناد به گزارشی در مراسم افتتاح یکی از مدل های فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد :‌ بین ۶۵ تا ۸۰ درصد در حوزه های مختلف معدن و صنایع معدنی به خودکفایی رسیده ایم.
وی توضیح داد: ‌این موضوع بسته به نوع کارخانه گندله ،‌فولاد سازی یا محصولات فولاد سازی دارد که توسط مهندسان ایرانی ساخته می شود و شامل طراحی،‌ قطعه سازی ،‌ماشین سازی ،‌کارعمرانی و ساختمان سازی است برخی از اینها تا ۱۰۰ درصد بومی سازی شده و در برخی همچون های تک و سایر محصولات درصد خودکفایی تغییر می کند.
سخت گیری برنامه پنجم در مقابل هرگونه ممنوعیت و محدودیت صادرات
پاسخ وزیر صنعت،‌معدن و تجارت به خبرنگاری دیگر در باره وضعیت تولید سنگ آهن و صادرات آن این بود که برنامه پنجم توسعه کشور اجازه هر گونه محدودیت و ممنوعیت برای صادرات کالاها را نمی دهد و حتی از دولت می خواهد چنین محدودیت هایی را در شورای اقتصاد مطرح کرده و مصوبه بگیرد .
‌فروش محصول نهایی سودآوری بیشتری دارد
وی گفت :‌قبلا در کارگروه حمایت از تولید یا بازار به سادگی امکان ممنوعیت یا محدودیت برای برخی کالاها فراهم بود اما برنامه پنجم توسعه وضع ممنوعیت ها و محدودیت ها بر صادرات را سخت تر کرده است از گذشته پیش بینی کرده تا راه صادرات همواره باز باشد.
غضنفری ادامه داد :‌از سویی برای اینکه خام فروشی صورت نگیرد نوعی عوارض صادراتی برای سنگ آهن وضع شده و ادله ای که صادر کنندگان دارند ارز آوری است که از این طریق می توانند ماشین آلات مورد نیاز را وارد کنند و کارخانجات درحال ساخت و ساز را تکمیل کنند .
وی ادامه داد :‌تا حدودی ممکن است تامین ارز از طریق بانک مرکزی برای برخی گروه های کالایی میسر نباشد از نظر آنها با این صادرات دسترسی به ارز فراهم می شود و پرو‍ژه ها تکمیل می گردد اما به لطف خدا استقبال از سرمایه گذاری در حلقه های بعدی برای فرآوری بیشتر شده است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت سپس گفت : امیدواریم نوعی شیب اقتصادی به این موضوع کمک کند و سرمایه گذاران احساس کنند فروش محصول نهای برای خودشان هم سود آوری بیشتری دارد و ضمن اینکه برای کشور ارزش افزوده خواهد داشت.
اسناد ضمانت اجرای چهار قرارداد امروز
غضنفری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره ضمانت اجرایی این توافقات گفت:‌ سند های امضا شده حقوق قانونی را برای طرفین ایجاد کرده و توافقات را به رسمیت می شناسد .
وی از سنگ معدن خواف یا سنگان به عنوان بزرگترین منابع سنگ آهن کشور نام برد و گفت : ۱٫۲ میلیارد تن ‌ذخیره شناخته شده دراین معدن وجود دارد ،‌هنوز اکتشاف ادامه دارد و امیدواریم با اکتشاف بیشتر به منابع آن دسترسی پیدا کنیم .
وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در عین حال توضیح داد:‌ هرزمان در هر معدنی که قرار باشد سرمایه گذاری صورت گیرد و فرآوری در آن انجام شود ، ‌بررسی نسبت به عمر معدن صورت می گیرد و اگر عمرمعدن سرمایه گذاری را درآن را توجیه پذیر کند ،‌سرمایه گذاری شکل می گیرد که این امر برعهده خود سرمایه گذار است .
وی تاکید کرد: ‌زمانی که گفته می شود در معدن سنگان خواف ۱٫۲ میلیارد تن ذخیره وجود دارد سرمایه گذاران بررسی می کنند ،‌تحت هیچ فشاری سرمایه گذاری ها صورت نمی گیرد و طبق محاسبات صورت گرفته سرمایه گذاری در تولید کنسانتره و گندله سود آور است .
غضنفری در پاسخ به پرسش خبرنگاری نیز گفت :‌جلسات این ستاد که آخرین آن چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد بیشتر به چگونگی تامین ارز برای کالاهای اساسی اولویت دار ،‌ثبت سفارش مایحتاج ضروری مردم می پردازد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد :‌اگر هر ثبت سفارش انجام شده برای واردات کالاهای اساسی با مشکل جابجایی ارز مواجه باشد ، این جلسه به آن می پردازد و موانع را رفع می کند .
مصوبه حمایت از تولید کنندگان
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر درباره کارگروه حمایت از تولید ‌و تولید کنندگانی که بدهی مالیاتی و بانکی دارند، گفت :‌درخواستی که البته تصویب آن را گرفتیم ،‌در باره مصوبات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود و اینکه خدمات برای بسیاری از تولید کنندگان بدهکارمنع قانونی نداشته باشد .
 غضنفری توضیح داد :‌بنابراین یک فرد بدهکار برای دریافت وام منع قانونی دارد اما برای انجام برخی فعالیت های مورد نیاز خود همچون امور گمرکی ممنوعیتی برای او وجود ندارد .
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان این جمله که مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به گونه ای نوشته شده بود که فرد بدهکار نمی تواند امور خود را انجام دهد، افزود:‌ برای این افراد در مورد عملیات خاص حکومتی و حاکمیتی محدودیت شکل می گیرد نه اینکه هر خدمتی را که قرار است دریافت کنند ، ‌برایشان ممنوعیت وجود داشته باشد .
وزارت صنعت به جزییات تنظیم بازار خودرو ورود نکرده است
غضنفری در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی براینکه آیا عرضه مستقیم خودرو توسط خودروسازان به پیشنهاد وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت بوده و یا اینکه ‌‌خودروسازان به این امر اقدام کرده اند، ‌گفت: ‌ما به هیچ عنوان به این موضوع ورود نکرده ایم و این تصمیم خود آنان است .
وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت گفت :‌در ایام عید از دو شرکت بزرگ خودروسازی خواستم تا تنظیم بازار محصولات خودرو را خودشان بر عهده گیرند و روی دوش مردم قرار ندهند ،‌به مردم اطلاع رسانی کرده بازار را کنترل کنند و حاشیه بازاررا نیز جمع کنند.
وی افزود:‌ممکن است این تصمیم آن ها در راستای درخواست ما از آنها برای جمع کردن حاشیه بازار بوده است و ما به جزییات چگونگی تنظیم بازار ورود نکرده ایم.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.