وزیر علوم:سهم ایران در تولید علمی جهان افزایش یافت

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز سه شنبه وزارت علوم، ‘کامران دانشجو’ در دیدار با رییس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعامل بین دولت و مجلس یک اصل است، اظهار داشت : تعامل بین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مجموعه وزارت علوم را نیز یک اصل اساسی تلقی می کنم و احساس نزدیکی با این مجموعه دارم.

وی بر جایگاه ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: از آنجاکه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری منشا تحولات کشور را دانشگاه عنوان کرده اند، می توان از این دیدگاه به ویژگی جایگاه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پی برد.

وزیر علوم افزود: جبهه ای که اکنون دشمن بازکرده ، جبهه علمی است و اگر در ۸ سال دفاع مقدس رو در روی ما بود اکنون دانشگاه به دانشگاه، به دنبال ماست و ما باید مراقب باشیم وارد حاشیه نشویم تا دشمن از این موضوع سوء استفاده نکند.

دانشجو در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درخصوص آخرین وضعیت سند آمایش سرزمین آموزش عالی گفت : ما به صورت جدی پیگیر سند آمایش هستیم و پس از طرح آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، می توان سند را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد تا به صورت یک قانون اجرایی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران از نظر تولید علم در سال گذشته در منطقه رتبه نخست را کسب کرده است یادآورشد: این رتبه باید در سال ۱۴۰۴ به دست می آمد ولی با تلاش محققان و دانشگاهیان کشور، ۱۴ سال به این جایگاه دست یافتیم و این یکی از دلایل اصلی سطح مناسب کیفیت در آموزش عالی کشور است.

وزیر علوم ادامه داد: در سال گذشته ۲۱ هزار مقاله تولیدی ما در پایگاههای استنادی بین المللی ثبت شده و به غیر از آن ۱۷ هزار مقاله فارسی علمی و پژوهشی نیز در داخل کشور به ثبت رسیده که در پایگاه های علم سنجی انگلیسی زبان لحاظ نمی شود.

دانشجو تاکید کرد: بدون وجود دانشجویان دکتری و تحصیلات تکمیلی و راهنمایی استادان برجسته نمی توان این تعداد مقاله ارائه کرد و این انبوه تولید مقاله که از آن به تولید علمی تعبیر می شود، دلیل دیگری بر ادعای کیفیت بالای علمی در کشور به شمار می آید.

دانشجو به پیشرفت های علمی کشور در زمینه نانو فناوری، علوم هسته ای و هوا فضا اشاره کرد و گفت: اکنون میزان تولید علم ما در سطح جهانی از ۲/۱ به ۹۴/۱ درصد رسیده است ولی هنوز با وضعیت آرمانی فاصله داریم و نباید به وضعیت موجود راضی باشیم و در این راستا دانشگاههای ما باید فعالیت را افزایش دهند.

وزیر علوم همچنین به اقدامات انجام شده درخصوص فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها اشاره کرد و توضیح داد: تعداد کانون های فرهنگی دانشجویی از ۱۵۶۴ کانون در سال ۱۳۸۸ به دو هزار و ۲۸۷ کانون در سال افزایش یافته و همچنین تعداد انجمن های علمی دانشجویی نیز از دو هزار و ۲۱۴ انجمن در سال ۱۳۸۸ به چهار هزار و ۵۹۰ انجمن علمی در سطح دانشگاه ها افزایش یافته است.

به گفته وی در راستای افزایش شادابی و گسترش فعالیت های سیاسی در دانشگاه ها، تعداد تشکل های اسلامی دانشجویی در دانشگاه ها از ۲۰۰ تشکل در سال ۸۸ اکنون به ۲۳۴ تشکل رسیده است.

وزیر علوم ادامه داد: در بخش ارتباط با صنعت و یا حوزه کاربرد با دانشگاه ها نیز تعامل خوبی صورت گرفته و در سال گذشته ۳۸ پروژه کلان ملی بر مبنای نقشه جامع علمی کشور و نیاز حوزه کاربرد با همکاری دستگاه های اجرایی و ۵۲ دانشگاه و مرکز پژوهشی و فناوری برای مدت سه تا پنج سال و با اعتباری افزون بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعریف و تصویب شده است.

دانشجو گفت : همچنین در این راستا و در قالب پروژه های تقاضا محور با حوزه های صنایع ، دفاع ، محیط زیست و نفت ، قراردادهایی به ارزش بیش از۴۰۰ میلیارد تومان و با همکاری ۵۷ دانشگاه ، مرکز پژوهشی و فناوری منعقد شده است.

همچنین در این نشست رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به دیدگاه مشترک دولت و مجلس در حل مسائل مختلف کشور گفت: ما باید مراقب باشیم تحت تاثیر القائات و فضاسازی دشمن قرار نگیریم زیرا ضربه دشمن به هر بخشی فرود آید همگی متضرر خواهیم شد.

‘محمد مهدی زاهدی’ افزود : استقلال قوای سه گانه در کشورمان به این معنا نیست که اگر دولت لایحه ای به مجلس ارائه کرد با آن به دلیل دولتی بودن مخالفت شود و در مجلس هم اگر نمایندگان پیشنهاداتی مناسب برای دستگاههای اجرایی داشته باشند، دستگاه ها باید قبول کنند و این همان تعامل دوطرفه محسوب می شود.

تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار سوالات خود را پیرامون مسائلی همچون اسلامی شدن دانشگاه ها، ضرورت اقدام سریع برای تحول در علوم انسانی، افزایش تبادلات علمی، ورود نخبگان به عرصه مدیریت کشور، ارتقای بیش از پیش سطح کیفی آموزش عالی، تاکید بر افزایش رشته های کاربردی، عدالت در توزیع امکانات آموزش در سطح کشور، نقش وزارت علوم در تولید ملی، گسترش رشته ها براساس آمایش سرزمین و ارتباط بیش از پیش صنعت و دانشگاه با وزیر علوم در میان گذاشتند.

معاونان آموزشی، پژوهشی ، حقوقی و امورمجلس، فرهنگی و اجتماعی، اموربین الملل و مرکز همکاری های علمی بین المللی، مرکز هیاتهای امنا و هیات ممیزه مرکزی، سازمان امور دانشجویان، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و روسای دانشگاههای پیام نور و جامع علمی کاربردی نیز در این جلسه حضور داشتند.

فراهنگ**۱۰۵۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۳۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.