وزیر نفت: از طرح کاهش تولید نفت مجلس بی‌اطلاعم

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

Amir Pourmand (2 of 21)-1.jpg

وزیر نفت که پیش از این در یک کنفراس بین‌المللی اعلام کرده بود که “اگر تحریم‌ها تشدید شود، ایران نقشه “شماره۲” را اجرا می‌کند”، اظهار کرد که از طرح مجلس برای کاهش تولید نفت خام بی‌خبر است.

رستم قاسمی در پاسخ iبه سوال خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مبنی بر این که آیا با طرح مجلس برای کاهش صادرات نفت خام موافق میباشید یا خیر گفت: از این طرح اطلاعی ندارم!

بی‌اطلاعی وزیر نفت از طرح کاهش صادرات نفت خام که کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آن را ارائه داده است در حالی است که قاسمی از اجرای نقشه دوم ایران در صورت افزایش فشار تحریم‌های غرب علیه کشور خبر داده بود.

در همین زمینه حسینی – سخنگوی اقتصادی دولت – نیز معتقد است طرح نمایندگان مجلس برای کاهش صادرات نفت خام ایران بی ثباتی در بازار نفت را در پی دارد و با افزایش قیمت نفت شاهد افزایش قیمت غذا و کاهش رفاه مردم دنیا خواهیم بود.

اگرچه وزیر نفت و دولت‌مردان بارها اعلام کرده اند که نفت ابزاری سیاسی نیست و از آن برای فشار بر سایر کشورها استفاده نمی‌کنند اما مسعود میرکاظمی – وزیر سابق نفت – که اکنون بر صندلی ریاست کمیسیون انرژی مجلس تکیه زده با حمایت از طرح کاهش صادارت نفت خام معتقد است که “همان طور که از نفت iبه عنوان ابزار علیه ما استفاده می‌کنند، می‌توانیم از نفت در حوزه امنیت انرژی استفاده کنیم.”

به گزارش تفسیری ایسنا، وقتی که اتحادیه اروپا صادرات نفت ایران را تحریم کرد تقاضا برای نفت کمتر از تولید بود. پس در این شرایط کمترین زیان iبه کشورهای تحریم کننده وارد می‌شد اما اکنون با آغاز فصل سرد وقت رسیدن پیک تقاضاست.

بر این اساس iبه نقل از سید مهدی موسوی‌نژاد، یکی از طراحان اصلی این طرح در مجلس “با توجه iبه تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا و در پیش بودن زمستان و نیاز کشورهای تحریم‌کننده iبه نفت برای تأمین سوخت، ایران باید صادرات نفت خود را کاهش دهد.”

کشورهای عضو اتحادیه اروپایی‌ نیز از همین موضوع نگرانند و با برگزای جلسات و سمینارهایی درصدد مقابله با این وضعیت می باشند.

به گفته رییس‌ کمیسیون انرژی، “این یک فرصت برای ماست تا iبه واسطه آن بعضی کشورهایی که در تحریم ایران مشارکت می‌کنند را در صادرات نفت محدود کنیم. iبه این معنی که قانونی وضع شود که چه این دولت و چه دولت‌های بعدی ایران مکلف iبه کنترل صادرات نفت شوند.”

به گزارش تفسیری ایسنا، پیش از آغاز تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا زمزمه‌هایی برای قطع صادرات نفت خام کشور iبه کشورهای تحریم کننده برای مقابله با فشارهای غرب بود اما متاسفانه iبه امید این که شاید تحریم نفت ایران تنها تهدید است و عملی نمی‌شود هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفت تا این که زمستان سرد ۲۰۱۱ را اروپاییان iبه راحتی iبه سر بردند اما صادارت روزانه نفت خام ایران با کاهش روبه‌رو شد.

به نظر می‌رسد اگر قرار است که در مواجه با تحریم‌های اقدامی انجام شود اکنون وقت آن فرا رسیده است وگرنه اروپا دومین زمستان بعد از تحریم نفت خام ایران را نیز iبه سر خواهد برد؛ حال این راه می‌خواهد طرح کاهش صادرات نفت خام باشد که نمایندگان مجلس ارائه دادند یا “نقشه شماره۲” وزیر نفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.