وزیر نفت: ایران از سال آینده صادر کننده عمده بنزین خواهد بود

۱۲ام بهمن ،

Amir Pourmand (7 of 21)-1.jpg

وزیر نفت با اشاره به پیشرفت های صنعت نفت کشور در سال های اخیر گفت: ایران تا سال ۹۲ در زمره کشورهای صادر کننده بنزین قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی عصر روز قبل (پنجشنبه ۱۲ بهمن) در آیین افتتاح رسمی مرحله دوم از فاز سوم بنزین سازی پالایشگاه آبادان افزود: اتفاقات بزرگی در صنعت نفت کشور روی داده و راه اندازی این واحد از بنزین سازی پالایشگاه آبادان نیز یکی از آنهاست.

وی با اشاره به این که با تلاش های متخصصان ایرانی در راه اندازی این گونه پروژه ها یکی از حربه های دشمنان که موضوع بنزین بود، بی اثر شده است، تصریح کرد: پیشرفت های حاصله در صنعت نفت کشور سبب شده تا مسیر تحریم ها را پشت سر بگذاریم.

وزیر نفت گفت: با تلاش متخصصان ایرانی کار بهینه سازی پالایشگاه های بندرعباس، تبریز و اصفهان نیز به سرعت در حال پیشرفت است و تا سال ۹۲ یا اوایل سال ۹۳ همه این طرح ها به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: با راه اندازی این مرحله از واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان که امروز شاهد آن بودیم نیاز کشور به واردات بنزین برطرف شده و ایران تا سال ۹۲ جزو کشورهای صادر کننده این فرآورده مهم نفتی خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به تلاش های دولت در اجرای پروژه های طرح مهر ماندگار گفت: تا پایان کار دولت بیش از ۸۰۰ پروژه مهر ماندگار اجرا خواهد شد.

قاسمی افزود: پروژه های طرح مهر ماندگار یک ابتکار بسیار عالی بود که از سوی دولت خدمتگزار به انجام رسید و با اجرای آن پروژه هایی که روند ساخت عادی داشتند با شتاب بی نظیری در روند کاری به مرحله بهره برداری می رسند.

براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی از آبادان، وزیر نفت ضمن قدردانی از تلاش متخصصان و نوآوران ایرانی در راه اندازی این بخش از صنعت نفت کشور در پالایشگاه آبادان از اعطای ۲۰۰ میلیارد ریال کمک به شهرداری آبادان برای توسعه و عمران این شهر خبرداد.

با افتتاح این مرحله از بنزین سازی روزانه دومیلیون لیتربنزین فوق سوپر با اکتان ۹۴ و ۹۵ به بالا به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی ترین پالایشگاه کشور افزوده می گردد که این رکورد تولید، ایران را در زمره کشورهای خودکفا در تولید سوخت جت، هواپیما و بالگرد خواهد رساند.

به گزارش ایسنا، روز پنج‌شنبه در اولین روز از دهه مبارک فجر با حضور رییس‌جمهور، مرحله دوم فاز سه بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان افتتاح شد.

مرحله دوم فاز سه بنزین‌سازی پالایشگاه شامل سه واحد اسیدپاشی، ایزومریزاسیون و الکیلاسیون است که از خروجی واحد الکیلاسیون روزانه دو میلیون لیتر بنزین با کیفیت خواهد بود.

همچنین در طرح بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان در مجموع ۸۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و در فازهای قدیمی این پالایشگاه روزانه ۸۰ تن گوگرد کولخه‌ای تولید می‌شود که با راه‌اندازی کامل این طرح، این میزان به ۱۸۰ تن افزایش می‌یابد و ۱۰۰ تن به شکل دانه‌بندی شده تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طرح افزایش بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان با هدف خودکفایی از سال ۸۳ آغاز و در مرحله اول آن پارسال به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری کامل از فاز سه، مجموع تولید بنزین در پالایشگاه آبادان به حدود ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، با افتتاح این مرحله، ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه روزانه دو میلیون لیتر بنزین فوق سوپر به تولیدات قدیمی‌ترین پالایشگاه کشور افزوده می‌شود و با راه‌اندازی مرحله اول فاز سه بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان در مرداد سال ۹۰ روزانه چهار میلیون لیتر بنزین فوق سوپر در این پالایشگاه تولید می‌شد که با راه‌اندازی مرحله دوم تولید بنزین این پالایشگاه به روزانه شش میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.